tilbage

Land Rover Forum  

Index
147886: Godt råd søges. (03-03-2015 21:30:41)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.9.245)
Bilen er en Freelander td4 2001. Bilen er udstyret med et dieselfyr der varmer på kølevandet og som starter og stopper med motoren og styres af temperatur et sted fra? og fødes fra dieselpumpen i tanken.

Bilen har en periodisk fejl der gør den næsten ubrugelig.

Det er ikke altid den vil starte. Det er aldrig når den er kold om morgenen. Det er ligesom heller ikke når den er helt varm, men hvis den har stået mellem 15 min og 2 timer. Efter 2 timer kan den starte igen. det kan være to gange/ugen eller to gange/dagen.
Den starter ikke fordi den ikke får brændstof. Bilen har to brændstofpumper.
Når den ikke vil starte, "kalder" pumpen i motorrummet på diesel. Det er tydelig at høre at pumpen i motorrummet kører og den i tanken ikke kører.
Og så snart den bliver kold kører begge pumper og der kommer fint diesel igennem.

Og hvad er prøvet:
Pumpen i tanken er skiftet til en ny.
Filteret i motorrummet er skiftet.
Der er trukket en parallel ledning til pumpen i tanken, og det kommer pumpen ikke til at køre af?
Er der nogen der har et forslag til hvad jeg nu skal prøve?

VH. Søren Dons

Index
147890: sv: Godt råd søges. (04-03-2015 07:32:33) (svar på 147886)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.103.29.209)
Har du haft en tester koblet på for at udlæse en evt. fejl i motorstyringen?
Iflg. din beskrivelse kan den ikke løbe tør for tilført brændstof, så jeg ville kigge efter løse forbindelser omkring starter, generator osv.

Periodiske fejl er ondskaben i sig selv.
Index
147917: sv: Godt råd søges. (04-03-2015 20:44:40) (svar på 147886)
Arne Hansen #8418, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.92.57)
Hej Søren

Den beskrivelse du giver ligner meget godt symptomer jeg har haft på min Freelander Td4 og testeren skriver fejl på højttrykcensor for commonrail system. Det er sikkert ikke censoren der er fejl på men stikket på ledningen til consoren der er dårlig forbindelse i.Det er sådan at hvis den ikke registrerer rigtigt tryk! får motoren ikke lov at starte og derfor kører pumpen i tanken ikke. Prøv at ta stikket af og rens det og smør det evt. med klinisk vaseline eller lignende og se om ikke fejlen forsvinder. Hvis den så kommer igen efter et stykke tid må du udskifte stikket.
Det kan købes hos Land Rover og er med ledning. Klip så det gamle stik af og saml ledningerne med rørsamlere (med tin og lim) så er forbindelsen sikret.

Det er det grønne stik på billedet på din er stikket nok ikke grønt men sort, det er fordi jeg har skiftet mit.

Med venlig hilsen Arne
Index
147918: sv: sv: Godt råd søges. (04-03-2015 20:52:33) (svar på 147917)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.9.245)
Hej Arne.
prøver med det samme. Min kone bliver så glad så glad.
Index
148008: sv: sv: sv: Godt råd søges. (08-03-2015 20:51:48) (svar på 147918)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.9.245)
Øv. Jeg troede lige.... men bilen har stadig problemet.
Er der nogen der kan hjælpe med et forslag ?
Index
148032: sv: sv: sv: sv: Godt råd søges. (09-03-2015 20:04:46) (svar på 148008)
Jakob Sune Hansen #9076, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.240.21)
Hej Søren,
havde et ligende problem på min Range Rover TD6, det var stikket til højtryks sensoren på Commonrail systemet som var dårligt. skiftede først sensoren da testeren sagde at den fejlede, men det løste ingenting. grunden til at jeg foreslår dette er at sensoren og stikket er det samme på en TD4 og TD6 så kig på forbindelsen på din Commonrail sidder garanteret helt inde ved torpedo'en og er et 3 polet stik. De kan købes hos LR-Parts og koster en 100-150 Dkr. lidt loddetin og 20 min.

Håber det lykkedes,

Sune
Index
148817: sv: sv: sv: sv: sv: Godt råd søges. (16-04-2015 19:50:39) (svar på 148032)
Søren Dons Jensen #0474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.6.23)
Det var svært at finde fejlen, men det var knastaksel føleren der havde en periodisk fejl