Hej Lars
Jeg fik en 200Tdi motor hjem fra Avenger 4x4 for to år siden, det kostede ca. 600£ leveret på min adresse med fragtmand. Den lave pris skyldes at ophuggeren fik lov og beholde udstødningsmanifold, turbo, køler, servopumpe mm. da jeg skulle montere den i en Seriebil uden turbo, servo mm. Selve fragt mener jeg dengang løb i ca. 120-130£.
Jeg kan varmt anbefale Allen fra Avenger, han skriver ikke det bedste engelsk, men stod ved sit ord, da min motor viste sig og have en løs not på krumtappens remhjul - han tilbød og tage den tilbage (og betale returfragt) eller fremsende originale reservedele til reparation.
Hans mail er: avenger4x4@btconnect.com
Husk du skal have en motor med koden 12L - det er en Discovery med manuelt gear.
De andre ting du skriver:
Gearkasse: Jeg mener ikke at R380 blev parret med 200-motoren - kun med 300Tdi. Da 200 motoren lå i Disco blev den parret med en LT77 med langt bellhousing. Det absolut letteste er og parre 200-motoren med dit seriebilsbellhousing, hvilket fungerer fint - blot husk at få boret/gevindskåret de fire nederste huller i svinghjulshuset. Hvis du vil køre med LT77 eller R380 gearkasse skal du have en adaptorplade til seriebilstransferkassen der - hvis Aschroft stadig laver den - koster ca. 3000 svjh.
Afgift:
Den er kilden, og så alligevel ikke. Hvis du spørger skat (
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435) om Motorskift og afgift, så skal du betale afgift hvis effekten overstiger den originale motor med 20%.
Mange vil så hævde at en 200 uden turbo ikke overstiger 20% - problemet er bare at skat - som du kan læse i vejledningen jeg linker til - anvender fabrikantens opgivelser - og ifgl. Land Rover har en 12L 111Hk.
Ovenstående er som jeg tolker SKATs vejledning - måske mener de noget andet selv - måske misforstår jeg det - det er op til dig og fortolke :)
MLRH
Hans