152359:
sv: sv: sv: Drikker kølervæske (14-01-2016 20:02:28) (svar på
152347)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 178.157.250.244)
Jeg mister selv kølevand; er derfor også på jagt efter metoder og løsninger.
Fandt på YouTube en metode, som var ret genial: Hæld lidt af motorolien på et stykke sølvpapir og varm det op med en lighter fra neden. Hvis olien sprutter, er der vand i den. Prøv evt. det samme med en smule frisk olie fra dunken og se forskellen. Testen afslører vandindhold, selv om olien ser udmærket sort og normal ud.
Nu tænker jeg så også: Er det i grunden ikke normalt, at der efterhånden kommer et lille vandindhold i olien? Der suges atmosfærisk luft ind gennem krumtaphusudluftningen, og der må jo være fugt i den luft, som fortætter sig til vand, når motoren køler af - ligesom fugt i kabinen kan komme af, at luftfugtigheden fortættes på det kolde tag, når bilen henstilles og varmen går af den.
Fandt også den mulighed, at der suges kølervæske ind ved luftindsuget, altså ved indgangen til plenumkammeret, som har indbygget en opvarming med kølevand. Der skulle være noget med en pakning, som, hvis den ikke er helt tæt, kan gøre det muligt at vand bliver suget op via de bolte, der holder opvarmningsdimsen fast. Så vil der blive suget vand ind i alle cylindre, men der vil ikke være noget overtryk eller co2 at måle i køleren.