tilbage

Land Rover Forum  

Index
15893: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 13:49:32)
Kris, 4791 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.73.78)
Hej
I går, da jeg kom kørende på motorvejen, begyndte min transfergearkasse at hyle temmeligt kraftigt. Efter at have parkeret i nødsporet med det samme ville jeg prøve at sætte igang igen. MEN det eneste der skete var at gearkassen skurede og bilen kørte en lille meter og stoppede.
Når jeg kobler til begynder den at skure men der er ingen træk!

Er der nogle der har et godt bud på hvad der kan være galt??

Mvh, Kris
Index
15895: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 13:53:32) (svar på 15893)
Mikkel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.10.244)
Hej Kris
Det kunne godt lyde som udrykker lejet men jeg er ikke sikker, der kommer nok nogle bedere svar men det er mit bud hilsen Mikkel
Index
15899: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 13:58:47) (svar på 15895)
Kris, 4791 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.73.78)
Hej Mikkel
Tak for responsen
Udrykkerlejet har kun kørt 5000km efter en renovering af hovedgearkassen og lyden er noget kraftigere end det jeg normalt har hørt fra et udrykkerleje.

Mvh, Kris
Index
15896: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 13:57:26) (svar på 15893)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Kris

Hvilken model kører (kørte) du i?
Har du evt. overdrive på?

vh Claus
Index
15898: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 13:58:01) (svar på 15893)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.170.99)
Hvilken model og årgang køre du i.

Hvis det er en LT77 gearkasse er det sikkert hovedgearakslen der er smuttet.

Ellers kan det være centerdifferentialet der er gået i udu.

Hilsen
Struntze
Index
15900: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 14:03:22) (svar på 15898)
Kris, 4791 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.73.78)
Hej,
Det er en 90" 300 tdi med en nyrenoveret R380. Transferen har skuret over lidt tid, hvorefter der blev skiftet lejer. Tja den skurede også efetr den fik skiftet lejer så den med centerdiff'en lyder m[ske ikke helt forkert

Mvh, Kris
Index
15901: sv: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (24-06-2004 14:13:41) (svar på 15900)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.42.158)
Hej kris,

Du har vel sikret dig at fordelergearkassen ikke bare er hoppet i neutral.

MVH Jesper
Index
15920: sv: sv: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (25-06-2004 16:54:53) (svar på 15901)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.71)
Har du selv repareret gearkassen ? Jespers bud ville være det billigste, men så skulle motoren være kørt op i omdrejninger, når gearkassen hopper i neutral. Jeg er tilbøjelig til, at tippe på hovedgearakslen, selvom du nævner, boxen er renoveret. Få reparatøren til at kigge på gearkassen, hvis rep er udført indenfor et år.
Index
15931: sv: sv: sv: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (26-06-2004 01:08:33) (svar på 15920)
Jette Juel Binder #4791, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.164.73.78)
Hej alle,
Tak for responsen. Jeg har afmonteret gearkasserne og det er desværre hovedgearkassen. Nu vil jeg tage en snak med "mekkeren" imorgen!! Det vil da i det mindste være rart at vide hvad det kan skyldes!
Mvh, Kris
Index
15921: sv: Ingen træk efter gearkassen (25-06-2004 17:44:29) (svar på 15893)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hovedakslen fra hovedgearkassen er forlænget ind i transfergearkassen. På hovedakslen findes der nogle mangenoter som passer i lignende mangenoter på den indvendige side af indgangstandhjulet i transfergearkassen.

Disse mangenoter bliver slidt pga. manglende smøring. Når noterne er slidt helt væk vil bilen pludselig miste al trækkraft, idet der faktisk ikke længere er forbindelse fra motor til hjul!

Det er meget let at checkke, hvorledes disse mangenoters tilstand er. Tag PTO dæklet og lejetilspændingspladen af og træk indgangstandhjulet ud. Både noterne på hovedgearakslen og indgangstandhjulet kan herefter inspiceres visuelt.

Det er bedst at benytte to nye pakninger ved samlingen, idet pakningernes tykkelse har betydning for lejetilspændingen.

Hvis det er her fejlen er skulle man egentlig synes at det ville have givet anledning til en raslende støj, ikke en hylende støj.

Hvis bilen holder ved vejsiden og du skal lave en nødreparation for igen at få forbindelse mellem noterne for at komme videre til reparationssted, så tag et par (2-3) stålsøm og bank forsigtigt ind i mellem aksel og indgangstandhjul. Det er en decideret nødreparation som endvidere besværliggør efterfølgende adskillelse; men giver mulighed for at fortsætte kørslen næsten umiddelbart.

Efterfølgende kan så besluttes videre fremfærd. Den korrekte metode vil være en renovering af hovedgearkasse, samt montering af nyt indgangstandhjul.

Alternativt kan man svejse indgangstandhjul og hovedaksel sammen. Dette besværliggør dog i ekstrem grad evt. efterfølgende adskillelse, overvej derfor nøje inden denne metode vælges. Skærebrænder vil være nødvendig ved senere adskillelse. Yderligere er endestumpen (som bliver anlægsflade for svejsningen) af hovedakslen tyndere end selve hovedakselen, så muligvis vil der indtræde en form for metaltræthed (som kan give årsag til brud) på senere tidspunkt.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
15942: sv: sv: Ingen træk efter gearkassen (26-06-2004 18:13:15) (svar på 15921)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.71)
Hvis Kim har ret, så har du fået en dårlig h-rep. af gearkassen...