16318:
sv: Range Rover?? (15-07-2004 10:49:36) (svar på
16298)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (
ip-adr: 80.62.197.169)
Dav Troels
4-trins gearkassen er velegnet til off-road
5-trins gearkassen er velegnet til on-road.
V8'eren lyder godt, men den er tørstig.
Eventuelt kan du senere bytte den ud med en dieselmotor.
Eftersom bilens undervogn er udbygget med EMU-komponenter, har den siikkert været brugt off-road, så kik ophæng, bøsninger, etc. grundigt efter for slør, skader og rust. Glem ikke styretøjet. Kør bilen langsomt i cirkler til begge sider og med fuldt ratudslag, mens du lytter efter skuren, hylen, klikken og lignende, som kan indikere slitage.
Læg oså mærke til, om bilen følger rattets bevægelser under kørsel eller om den reagerer med forsinkelse og om den reagerer ens til begge sider.
Se efter oliespild og spor efter udsivende kølevand.
Afprøv gear og transmission.
Kør bilen i højt gear ved lav fart og bemærk, om den løber let og frit uden slinger, sitren eller hopperi, som kan indikere, at der er noget, som trænger til udbedring.
Good luck
Morten
Range Rover historik
1970:
Range Rover I introduceres med 3-dørs karrosseri og nyudviklet permanent 4-hjulstræk. Første 4WD-model i luksusklassen. Skruefjedre og skivebremser ved alle hjul.
1981:
4-dørs Range Rover
1982:
Range Rover med automatgear
1985:
Range Rover Vogue med 165 HK V8 indsprøjtningsmotor og ZF automatgear i stedet den tidligere 3 trins Chrysler gearkasse
1986:
Range Rover med turboladet VM-dieselmotor på 2.4 liter
1988:
Range Rover med varmetråde i forrude
1989:
Range Rover 3.9 V8 med katalysator og 4-kanals ABS-bremser, der også er virksomme I terræn.
1991:
Range Rover Vogue SE
1992:
Range Rover LSE med 4.2 V8 motor, luftaffjedring og ETC (elektronisk traction control)
1993:
Range Rover med dobbelt airbag.
1994:
Range Rover II med 4.0, 4.6 V8 i chassisramme med deformerbare zoner.
1995:
Range Rover diesel med automatgear
2002:
Range Rover III introduceres i februar med V8 4.4 liter benzinmotor og 6 cyl. turboladet/commonrail dieselmotor, begge leveres kun med ny Steptronic-gearkasse, som virker i både højt og lavt område. Selvbærende karosseri. Frontklap, døre og forskærme i aluminium, resterende karosseripaneler i galvaniseret stål. Affjedring, motor og transmissionskomponenter er monteret på tre separate stålrammer, ny uafhængig affjedring af alle hjul. System med ABS/EBD, HDC (Hill DEscent Control) samt dynamisk stabilitetskontrol (4WTC, EBA, DSC & CBC.)
2002:
1. maj, Range Rover nummer 500.000 produceres på Solihull-fabrikken i England