tilbage

Land Rover Forum  

Index
169822: Skal denne bolt ikke være skruet helt i ? ;-) (03-06-2024 18:49:37)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.33.48)
I jagten på olispild er jeg stødt på denne bolt, som jeg synes sidder langt ude fra motorblokken, og det ser ud til, at der er en del oliespild herfra. Bolten sidder i motorblokken ind mod førersædet, højt oppe nær topstykket og i motorblokkens højre side. Motoren er en 200 TDI. Jeg synes ikke jeg kan identificere denne bolt på nogen tegninger, De tegninger jeg ser på er set forfra og fra motorblokkens venstre side (set fra førerhuset) altså modsat af bolten. så spørgmålet er. Hvilken gavn gør denne bolt og skal den ikke være skruet helt i og har jeg ret i at en del af mit oliespild stammer herfra. Bolten er ret lang.Bilen er Defender 110, 1987 og diesel
Index
169823: sv: Skal denne bolt ikke være skruet helt i ? ;-) (03-06-2024 21:06:42) (svar på 169822)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.253.203)
Hej Allan,
Hvis jeg tolker rigtigt så sidder din bolt bagpå motoren, nærmest torpedoen?
I så fald holder bolten normalt det ene løfteøje på motoren/topstykket og bolthullet har ikke forbindelse til indersiden (medmindre én eller anden har skruet for lang én bolt i engang...)
Start med en god gang motorrens og søg derefter efter dine oliedryp. Det er næsten umuligt på en beskidt motor (og de kan blive tætte).
/mads
Index
169824: sv: Skal denne bolt ikke være skruet helt i ? ;-) (04-06-2024 06:27:32) (svar på 169822)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.17.52.50)
Jeg har fundet årsagen til en del olielækager ved at gøre pinligt rent, starte motoren, køre den i tomgang i et minut, slukke og så kigge efter oliedråber. Er det ikke nok, prøv med tre minutter. Er det ikke nok så kør hundrede meter ned ad vejen, sluk motoren og kig efter oliedråber. Altså gradvist øge tiden og belastningen i meget små intervaller.

Det handler om at se olien mens det kun er få dråber eller sprøjt.