18830:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (21-10-2004 20:10:54) (svar på
18829)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (
ip-adr: 195.249.208.150)
Hvis du ikke har umiddelbar mulighed for at skifte gearkassen; men alligevel gerne vil have bilen ud at køre umiddelbart så findes der altså en ad-hoc løsning.
Såfrem fejlen kan lokaliseres til at noterne på hovedakslen i hovedgearkassen er slidt så meget ned at de ikke længere passer med indgangstandhjulet i transfergearkassen kan det altså lade sig gøre at svejse indgangstandhjul til hovedsksel.
Du kan uproblematisk diagnogsticere problemet ved at afmontere pto-dækslet, som er den runde plade der sidder bag på transfergearkassen i forlængelse af hovedgearkassen. Hvis du fjerner midtersædet og pladen derunder ser du lige på den!
Du skal bruge en eller to nye pakninger når sætter dækslet på igen. Det er ikke nok at bruge flydende pakning, da pakningens tykkelse egentligt er en delkomponent i lejetilspændingen.
Når du har afmonteret pto-dækslet kan du se enden af et tandhjul med hovedakslen inden i. Hvis hele området er dækket af metalsmuld, så er det et dårligt tegn! Når du har renset metalsmuldet af, således at der ikke falder noget ned i selve gearkassen kan du med lidt tålmodighed og vrikken frem og tilbage hive hele indgangstandhjulet bagud og ud af transfergearkassen. Du vil da umiddelbart kunne se problemets omfang.
Hvis du beslutter dig for ad-hoc løsningen, nemlig at svejse aksel og tandhjul sammen, så find en god ven eller habil "landsbysmed" med gode svejseevner. Det er vigtigt at svejsningen fordeles i et diagonalt mønster ligesom ved tilspænding af hjulbolte. Hvis du blot svejser hele vejen rundt om vil aksel og/eller tandhjul vride sig pga varmen. Sørg for at køle med trykluft, således at varmen ikke sprænger lejerne på indgangstandhjulet.
Lejehuset på den inderste af dækslerne over pto-udgangen skal selvfølgelig være monteret og tilspændt med korrekt moment under svejsningen.
Du skal dog være opmærksom på at det vil være en midlertidig løsning. Varmen fra svejsningen vil svække akslen, som på et eller anden tidspunkt må give op pga. metaltræthed. Stumpen af akslen er dog rigelig lang til at man kan gentage proceduren et par gange; skal dog bruge et nyt indgangstandhjul hver gang. Hvis du får brug for at demontere gearkassen medens hovedaksel og indgangstandhjul er svejset sammen på denne måde er eneste metode til adskildelse en ilt/acetylen skærebrænder. Hvorvidt denne noget brutale adskillelsesmetode kan skade andre dele i gearkassen kan jeg ikke sige noget om.
Hvis du kigger på reg. nordjyllands side under "siden sidst" vil du kunne se et billede af et indgangstandjul med meget slidte noter, det var dog ikke værre end at bilen stadig kunne køre. Fordelen ved at lave svejsningen medens der stadig er lidt noter tilbage er at man da presser noterne sammen, således at det er resterne af noterne der overfører momentet, og ikke selve svejsningen.
Har i øvrigt fået at vide at man som en hurtig vej-side nødreparation kan drive nogle hærdede stålsøm ind mellem hovedaksel og indgangstandhjul og således liste bilen videre. I nødstilfælde gælder alle kneb selvfølgelig; men jeg ville nok være varsom med metoder som kan inducere små metalstumper i en gearkasse...
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad