22589:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (20-03-2005 19:44:23) (svar på
22558)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 195.249.212.2)
Kære Poul
Selvfølgelig kan uoriginale reservedele i visse tilfælde have samme kvalitet som originale. Finten er bare at vide, hvornår det er tilfældet!
Hos Scania, som jeg arbejder for, er der rigtig mange komponenter, som aldrig, aldrig, aldrig "bliver frigivet", som du kalder det. Lad mig give et eksempel: foringerne. Scanias motorer kører med våde foringer, som kan udskiftes. Kvaliteten på en foring afhænger især af støbeteknik samt honingsmønster. Scania anvender et ganske bestemt honingsmønster for at sikre den perfekte balance mellem oliefilmens tykkelse, olieforbrug, tolerance til stempelringene osv. Det har dusinvis af Scania-ingeniører ofret tusindvis af udviklingstimer at finde frem til. Ingen anden producent kender dette honingsmønster, så der kan kun være tale om (sandsynligvis dårlige) efterligninger, hvis en lastbilejer køber uoriginale foringer.
Scania producerer eller bearbejder selv alle vitale dele, og ved at købe originalt sikrer kunden sig ikke kun reservedele af højere kvalitet men også en langt bedre kvalitet på garanti og dækning af følgeskader. Endnu et eksempel fra det virkelige liv: en dansk busvognmand monterede et uoriginalt luftfilter på sin Scania-motoriserede bus. Desværre revnede filteret hurtigt, uden at kunden opdagede det, så motoren sugede en masse grus og sand i sig. Efter 40.000 km var motoren sandblæst på alle bevægelige indre dele, og den var lige til at smide ud.
Luftfilter-sælgeren vedkendte sig sit produktansvar, så kunden fik et nyt luftfilter - men ingen ny motor! Det havde han fået, hvis et originalt Scania-filter havde medført samme følgeskade.
Så ved at købe originalt køber man i langt de fleste tilfælde også en slags forsikring. Og på den baggrund kan det være dyrt sparede penge at købe en uoriginal reservedel.
Med venlig hilsen
Mikael