tilbage

Land Rover Forum  

Index
33913: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 11:13:57)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.27.22)
Jeg søger gode råd ang. køb af en luftpumpe til fastmontering i bilen . Der findes jo både nogle som er meget billige og nogle dyre .Skal gerne kunne pumpe 4 dæk uden stop samt på rimilig kort tid.

Forsat god påske

Erik
Index
33916: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 11:46:47) (svar på 33913)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Overvej en dykkerflaske i stedet for en pumpe. Med den løsning skal du ikke vente på pumpen og du skal ikke holde pauser for at pumpen kan køle af. Det siger sig selv at flasken skal spændes særdeles forsvarligt fast.

Det er ikke noget jeg selv har prøvet, men noget jeg har set på en del amerikanske 4x4 ejeres websider.

Index
33918: sv: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 12:05:41) (svar på 33916)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Index
33920: sv: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 12:24:56) (svar på 33916)
christian nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.8.65)
Hej Erik
Hvis du overvejer flasker har min co- pilot indkøbt 6 flasker og arbejder på projektet, vi for helt sikkert ikke brug for 6 af dem så du må sige til hvis du er intereseret.
han har også regnet på det med hensyn til hvor mange gange man kan ændre dæktrykket osv. regner med at køre med 1-2 flasker alt efter hvilket løb vi køre. hvis du ikke ønsker en kompressor til spær og lign. er det en nem og hurtig løsning.
hilsen Nauta
Index
33921: sv: sv: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 13:31:36) (svar på 33920)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.27.22)
Jeg takker for flaske info , der er en del spørsmål f.eks. hvor mange gange er der luft til ,hvor kan den genfyldes/ byttes i DK og udland ? Men jeg tænker mere på en alm. kompressor så andre også kan få luft og evt senere mont. af spær.Hvad er ca. prisen på en ARB og er den ok ?
Hilsen Erik
Index
33922: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 13:41:05) (svar på 33913)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.10)
Jeg har for ca 400 DKK købt en lille kompressor, so i øvrigt var omtalt i Oasen. Fra flad dæk til 35 bar brugen den ca 10 inutter.
Index
33923: sv: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 13:44:35) (svar på 33922)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.10)
Hov, det gik lidt for hurtigt: kompressoren bruger ca 10 minutter, men ingen inutter.
Index
33931: sv: sv: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 15:07:15) (svar på 33923)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.106.147)
Det er vel heller ikke bar men psi. Du mener (smiley).
Jeg har også gjort mig tanker om kompressor i bilen men jeg synes en 12v larmer mere end den komprimerer og så er den for længe om det.
Mine overvejelser går på en bremseluftkompressor, jeg har hørt at der er enkelte lastvogne der stadig bruger remtrukne kompressorer men den ophugger jeg spurgte skulle have kr. 5.000,-!! ellers kunne man måske bruge en fra et aircon.

Med 88"er hilsen
Peter
Index
33932: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 16:15:27) (svar på 33913)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Find en air-con pumpe fra en hugger. Når først systemet er drænet for air-con vædske er pumperne næsten intet værd i air-con sammenhæng. - Derfor er en brugt pumpe ret billig.

Denne pumpe er udstyret med en remskive og tilhørende magnetkobling. Magnetkoblingen kobles til via 12 volt, således at kraften fra remmen overføres til pumpen som derved producerer lufttryk.

Find derefter en gammel kompressortank - evt. med kompressor. Du skal ikke bruge kompressoren; men derimod pressostaten som styre ved hvilket tryk kompressoren skal starte og stoppe.

Pressostaten er sikkert beregnet til 220vac; men de fleste af dem jeg har set virker også fint ved 12vdc - ellers kan en ny købes hos rs for en halvtredser.

Så mangler du blot et passende sted at slænge kompressortanken og lidt vvs-arbejde med montering af slanger - derefter er du kørende!

Når air-con pumpen arbejder giver den noget der ligner 400 -500 liter pr minut. Det er rigeligt til trykluftværktøj og til oppumpning af slangeløse dæk.

Hvis du er typen der godt kan lide at lave tingene ekstra sikkert ville de måske være en god ide at indføje en mekanisk sikkerhedsventil i systemet et eller andet sted.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
33936: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 19:22:48) (svar på 33913)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Erik,

Mange nye biler leveres idag, som du sikkert ved - uden reservehjul - istedet ilægges en minikompressor og "tætningsvæske" til lapning af huller.

Disse kompressorer er særdeles effektive og med manometer og stik til cigartænder.

Jag har selv sådan en liggende bag i min RR - den kan nemlig bruges til meget anet godt, hvis man lige laver en adaptor - luftmadras - badedyr (ikke mig selv!!) trykluft via blæsepistol m.m.

den koster vel et par hundrede... ved det ikke nøjagtigt idet jeg har fået den jeg har...
Den kan pumpe hjul op der har været heeeelt flade
det er da en mulighed....

Held og lykke!... og vi ses til næste værkstedsaften - der kan jeg vise dig pumpen
Thorstein
Index
33939: sv: Luft pumpe til dæk (16-04-2006 20:07:16) (svar på 33913)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Jeg har en ARB PGA at jeg har ARB spær. Den virker fint til at pumpe fire hjul fra 1 til 2 eller 2,5 bar på 20-25 minutter. Det er lang tid, men den kan jo passe sig selv mens den gør det. Man skal jo alligevel for det meste kontrollere en del andre ting når man pumper dæk igen, og så går tiden jo med det.
Jeg har gjort det at jeg har monteret et manometer på slangen så jeg kan følge med i hvad der sker. Ved at montere det på slangen og ikke på pumpen, kan jeg bruge slangen til hurtigt at sænke dæktrykket, mens jeg holder øje med trukket ved at sætte en finger på slangens åbning. Hermed et tip givet videre.

Jakob Edelvold