tilbage

Land Rover Forum  

Index
43309: Diff-spær til RRC (24-02-2007 07:42:42)
Sille Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.156.126)
Jeg er den lykkelige ejer af en RRC 3,9 V8 Vogue SE fra '89.

Jeg var i den naive tro at når man havde sådan en bil, kunne man ALDRIG sidde fast!! Men ak og ve i denne kolde snevejrs tid var jeg noget kæphøj, "for jeg har jo en RR" og forsøgte at forcere snedriverne, hvilket resulterede i at jeg sad fast. Jeg konstaterede at den ikke kørte på alle 4 hjul og tænkte " jeg sætter da bare differentialespær til" hvor jeg kigger i manualen og konstaterer at det håndtag mangler. Jeg ringer til en RR ekspert hvor jeg til min skræk og overraskelse får at vide at min model ikke har diff-spær, men at når den kører på et forhjul og et baghjul, så er det det. Det fik mig ikke ud af snedriven og vil det sandsynligvis heller ikke i fremtiden.

Hvordan får jeg diff-spær på min bil?
Index
43310: sv: Diff-spær til RRC (24-02-2007 08:09:30) (svar på 43309)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej Sille

Prøv at søge på diff-spær i søgefeltet øverst på siden, så har du masser af læsning.

Hilsen
Struntze
Index
43312: sv: Diff-spær til RRC (24-02-2007 08:51:43) (svar på 43309)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.78)
Hej Sille ! med hensyn til fremkommelighed i en Range Rover vil jeg råde dig til at tage et grønt terrænbevis, tag kontakt til chefinstruktøren i den region du hører til, så lærer du lidt om bilen og hvordan den fungerer og hvordan du bruger den bedst muligt, alle off-roadere har deres begrænsninger, det har også Falck måtte sande i disse dage.
Forøvrigt mener jeg at Range Rover med autobox fra den årgang har limited slip centerdiff. Det kan være en anden ved lidt mere om det emne.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
43323: sv: Diff-spær til RRC (24-02-2007 12:39:38) (svar på 43309)
Kim Sandorff #6613, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 82.147.247.42)
Prøv at kigge på den plade der sidder foran dine sikringer, til højre for varemeregulatoren, der skulle der gerne stå en advarsel om at den ikke må komme på et rullefet, fordi den har permanent diff-spær (hvis du har automatgearkasse).
Ellers er det H/L stangen (den lille) der skal rykkes til venstre.
Har selv siddet i en snedrive og konstateret at ikke alle hjul drejer, selvom der er diff-spær.

RR hilsen
Kim med V8

Selv en RR har sine begrænsninger
Index
43324: sv: sv: Diff-spær til RRC (24-02-2007 13:26:18) (svar på 43323)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.162)
Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Har man ikke bare nogenlunde sneegnede dæk er det ligemeget hvormeget
spær der er på bilen; RRC dvs fra 1970 til 1995 (vist nok)
har ikke fra fabrik haft akselspær. Et tip, hav kattegrus
med i bilen, det er godt at komme under dækket hvis et hjul spinner grundet is.
Index
43325: sv: sv: sv: Diff-spær til RRC (24-02-2007 13:38:16) (svar på 43324)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Range Rover Classic har gennem tiderne haft forskellige typer centerspær, de tidligere modeller havde en vacumaktiveret tilkobling og de seneste havde viscosekobling. Så Range Rover Classic har samme virkemåde rent spærmæssigt som Seriebilerne, Defenderne og Discovery I.

Som bekendt kan det betyde at bilen kun trækker på et forhjul og et baghjul. Dog havde Range Rover Classic fra 1992 Traction Control på bagakslen som kan hjælpe en del ved at nedbremse et spindende hjul og overføre kræfterne til til modstående hjul.

mvh
Ib 0219