44191:
sv: sv: sv: registreringsafgift RR P38 4,6 HSE (15-03-2007 17:00:48) (svar på
44156)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Svend,
Sø mødes vi endelig på forum - hvorfor har du ikke ringet til mig idag (nå jo - jeg ringede jo til dig forresten!!)
Vedr. kvalitetsforskelle på danske og importerede biler:
Udbudet af biler i Tyskland er jo givet større idet landet af geografiske årsager rummer flere mennesker, hvoraf der også er flere der har økonomisk råderum til at købe biler i denne prisklasse -selv når vi ser bort fra afgiftsforskelle. Udbudet af dyrere biler i Danmark er forholdsmæssigt begrænset (og modellerne almindeligvis dårligere udstyret pga. afgiftsregler).
Hvorvidt vedligeholdelsen er bedre er vist mere et spørgsmål om den enkelte bil... Der importeres mange biler fra Tyskland hvert år (desværre! - forklaring følger!) De fleste af bilforhandlere - autoriserede såvel som uautoriserede, og langt de fleste af dem må lede længe efter biler, der er "i orden" således at "besværet" kan svare sig når først afgift, evt. reperationer, transportomkostninger m.m. er iregnet.
Tyske bilkøbere bruger eksempelvis aldrig (næsten) suplerende rustbeskyttelse, selvom kun den sydligste del ikke bruger salt om vinteren - rustbeskyttelse bruges derimod en hel del her i landet - og ofte på dyrere biler fordi ejeren ikke ønsker problemer med bilen på sigt.
Biler er ligesom græs - de bliver ikke "grønnere" fordi de er på den anden side "af vejen".
Tyske bilforhandlere har o øvrigt et MEGET blakket ry rundt om i Europa - skruen på kilometertæller er mere reglen end undtagelsen og det er nemt at hoppe i gyngen idet "skruemesteren" gør meget for at sløre sine spor - nye pedalgummi, andet rat, nye måtter, sæder renses/udskiftes, nye lygter og fælge og mange andre numre... dette foregår også i DK men slet ikke i samme omfang - det er primært tyske (stjernebiler) der har været berørt af denne type bedrageriske forehavender.
(*desværre) - jo flere biler der importeres - jo mere taber de danske biler i værdi - til skade for hjemmemarkedet og de "danske bilkøbere" - en skrue uden ende hvor alle til sidst bliver tabere. Økonomisk set forstår jeg godt folks incitament, men er en af de få, der håber at "parallelimport" af nye og brugte biler stoppes og at de "hjemlige" forhandler tager skeen i den anden hånd og bliver mere åbne og ærlige om deres avancer og garantiregler m.m. (sikkert bund naivt, men det er nu engang min holdning!).
Det er Svend på billedet - taget i Tyskland på en rasteplads på vej hjem med den hans nyindkøbte Range Rover P38A 4.6 V8 HSE
Og I øvrigt tillykke med bilen (som jeg jo selv var med til at hente - ja du sparede penge - men jag har haft min i længere tid - høhø
Mvh Thorstein...