67004:
sv: sv: sv: sv: Støj fra transmissioner (28-07-2008 12:43:09) (svar på
66993)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Poul
Først af alt er man nok nød til at ankende, at LT85 (Santana) gearboxen støjer lidt mere end LT77 & R380 i direkte sammenligning. Men til gengæld har man så en langt stærkere box med et langsomt traktorligende gearskift. Men det har du sikkert opdaget på nuværende.
Hvis du har kørt næsten 20K km. med motoroile i gearboxen, kan du godt regne med at den er totalt nedslidt, skift den så hurtigt du for tid !!. En motoroile har ikke EP i sig og er den ikke lige så nedbrydnings resistendt som gearoile er. Oilekæderne (monykylær opbygning) i oilefilmen bliver simpelhed knust hurtigere i en motoroile når den bliver brugt i en gearbox kontra en gearoile.
Det er korrekt at der i den store LR bibel står anført at boxen skal serviceres med mineralsk motoroile i motorviskositet skala 10W40 - 15W40 - 20W50 afhængende af temp. Men der har været (og er til stadighed) vis udvikling indenfor smøreolier siden dengang, biblens anbefalinger kan stadig bruges, omend de ikke længer er optimale.
En god tommefinger regel, når man bruger motoroile i gearboxen, er at skifte oile med samme interval som serviceintervalget for motoren.
Læser dig som om at støjen er kommet pludseligt ved hjemkomst til DK, og ikke langsomt sigende i antagelse. Den bankende lyd relater jeg til kardan/transmissionbremsen. Den bankkende lyd er den der stadigvæk efter du har spændt moment !??
Hvis lejerne er slidte, er et af kendetegnende ved LT85, at den næsten ikke kan trække sig selv i 5 gear(modstand), man oplever det som en skurende støj, der hvis sliddet er slemt over går til en rumlende støj når man lægger tryk på opad bakke i 5 gear. Samtidig oplever man ved nedgearing til 4 gear at den løber letter (mindre modstand). 4 gear løber direkte i gennem boxen derved den den mindre modstand, fordi det går over færre (slidte) lejer. Samtidig vil større rotation på gearakslen få den til at centrere bedre i et slidt leje forsaget af centrifugale kraften (gyroskopisk effekt).
Driftvarm oile ændre jo som bekendt viskositet i forhold kold , det er muligvis det du oplever når det løber lidt letter efter lidt kørsel.
Det værste tilfælde jeg personligt har set, var en LT85 der fejlagtigt var blevet påfyldt ATF oile, på forbavsende kort tid var lejeren totalt nedslidt, gearskifter var til gengæld fremravende, men boxen var færdig. Forkerte og for sjælden oile/oileskift tager livet af boxen, men det er ingen nyhed !!!
En anden måde at dræbe sin LT85 på, er høj vedvarende motorvejs kørsel med tungt træk. Det kan lejerne ikke lide, de brænder varme og dør.
I tidernes morgen var der tillige med et kvalitets problem lejerne. men det blev afklaret da man skiftede underleverandør. Hvis du er uheldig har du en af de gearbox med dårlig fremstillet lejer.
Ved godt, jeg får det til at lyde som om at det hele er noget forfærdeligt skidt. Det behøver det jo ikke at være.
Start med at skift oile, se hvad det medføre af ændring. Hvis boxen stadigvæk lyder skidt og virker tung, prøv evt. med en køretur i en klubkollega som også køre LT85, så du har et sammenligningsgrundlag at vurdere udfra. Men min mistanke falder mest på lejerne - sorry.
Synes personligt at LT85 er den bedste gearbox. Men den har krav på og kræver kyndig venligholdelse. Nok også fordi jeg har experimenteret med forskælling oile typer, og selv syns boxen er blevet kompliceret med den for mig (rigtige) oile.
Håber du har fået lidt at arbejde med, ellers må du giv lyd !!
Hilsen Ole.