72645:
Varm disco II automatgearkasse (27-11-2008 07:56:15)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.160.19.138)
Hejsa
Jeg lever nu på tålt ophold i Holstebro. Til brug for min emmigrering fra Sjælland havde jeg lejet Corona Materiels største lukkede trailer til alt habbengutet og den blev da også pænt fyldt op med måske et ton eller halvanden kasser, møbler mv. Dvs. med trailerens egenvægt på et ton har jeg nok kørt med 2-2,5 ton på krogen.
25-30 km fra udgangspunktet, hvor jeg kørte ad alm. letbakkede landeveje nord for Sorø, begyndte lampen for for varm gearkasse at lyse.
Jeg havde oplevet det før hvor jeg kørte med samme trailer fra Sverige og hjem til DK, men det var i strid modvind på motorvej en halvlun forårsdag med en bil der lige var trukket op af det største mudderhul den kunne finde i Høvelte - dvs. der var godt med mudder ved/i kølere og andre steder. Jeg tilskrev dengang mudderet grunden til den lettere varme gearkasse.
Kølere mv. er senere blevet renset og der burde være frit flow af luft igennem, men alligevel gjorde den det igen en vindstille kold oktober nat. Det skal siges min fart lå omkring de 70 og så converteren var derfor ikke "låst".
Min teori på daværende tidspunkt var at der må være en masse tab i gearkassen når konverteren ikke er låst, så jeg satte lidt mere fart på så jeg kom over den fart hvor den normalt låser konverteren. Herefter slukkede lampen igen og jeg valgte at holde den hastighed på hele turen over og havde ikke problemer.
Nu er spørgsmålet så bare: skal det være sådan at jeg ikke kan trække 2-2,5 t med 60-70 km/t, men godt med 80+ ?
Hvis ikke, hvad kan årsagen til det så være?
Er der i øvrigt noget jeg bør gøre/være opmærksom på efter gearkassen har været oppe og blive "så" varm?
- Lars