73405:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 13:00:57) (svar på
73398)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 94.191.235.177)
Med nogen undren følger jeg denne tråd, og ikke mindst den meget heftige kritik af tromlebremserne på bladfjederraketterne.
Hvis man tager sig sammen og laver sine tromlebremser korrekt, er jeg af den opfattelse at man kan opnå en endog særdeles god bremseevne.
Det er ikke en korrekt bremsereparation blot at købe nye tromler og belægning + div. små sager og montere dette kritiktløst.
Belægningerne passer slet ikke til tromlerne, det kommer jo fra UK!! :-) Det kan man se efter nogle få hundrede kilometers kørsel. Ser man på belægningerne, vil man se, at de kun tager på udvalgte områder og måske forårsager blå striber indvendigt i tromlerne.
Sidst jeg lavede bremser på min SIII bus, sprang jeg over og gjorde som ovenfor beskrevet og først nu her et års tid efter og nogle 1000 km er bremserne ved så småt at være slidt nogenlunde til og begynder at virke rimeligt.
På en tidligere bus fik jeg derimod vores lokale bremseservice til at lægge nye belægninger på de gamle bakker og tilpasse disse til de uddrejede tromler, så de passede 112toyota%. Det er også yderst vigtigt, at man sætter sig ind i fidusen i at få bremserne justeret og udluftet optimalt, og så virker det perfekt, endda rigtig perfekt fra dag 1 !, men nu gider jeg ikke pille det hele af igen, men næste gang laver jeg det rigtigt! :-)
Jeg vil medgive at hvis man kører seriøst pludderkørsel, kræver det grundig afvaskning inde i tromler og bakker efter hver gang, eller dur det ikke med tromler.
mvh
Knud, med gode tromlebremser på SIII bussen.