tilbage

Land Rover Forum  

Index
77516: bremse bøvl (19-02-2009 18:18:01)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.218)
På min sIIa 109, har jeg nu skiftet hjulcylinder på for aksel for mange gange, jeg har skiftet dem alle 2 gange på 2 år.

jeg har nu hørt rygter/fortællinger om at dert er fordi at jeg kommer kobberfedt på gevindet at niblerne på bremserørene, hvis der kommer en smule kobberfedt i væsken skulle dette kunne ødelægge gummipakningerne i hjulcylinderene

men hvorfor kun på forakselen?

er der noget om snakken?
er der andre der har problemmer med brittpart hjulcylinder?

Steen sIIa 109
Index
77518: sv: bremse bøvl (19-02-2009 18:41:25) (svar på 77516)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.45.37)
Det er fordi at kobberfedt er syreholdigt, og derved svulmer gummiet op inde i din hjulcylinder (og går i stykker) - Vi kan godt blive enige om at niblerne bør smøres, men brug istedet for syrefri silliconefedt, akkurat som hvis du havde en kaliber med glidere på en nyere bil :)

Hvorfor det kun er på forakslen, ville jeg henskrive til enten et tilfælde, eller fordi at den større belastning der er derude, er lige precis nok til at problemet opstår, og fedtet derfor på en eller anden måde bliver ledt ud til gummipakningerne, eller du smører alt for meget fedt på, som så kommer med ind i hjulcylinderen.

Jeg ville mene, at hvis du er omhyggelig med at KUN smøre gevindet på niblerne med en lille smule fedt, så bør problemet ikke opstå, da den jo kun bruges til at klemme røret tæt ind i hjulcylinderen, men for en sikkerheds skyld, så brug syrefri silliconefedt.
Index
77521: sv: sv: bremse bøvl (19-02-2009 19:05:31) (svar på 77518)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.218)
jeg syndes ikke at der kommer for meget på, kun en lille smule, på gevindet, men når de nye kommer ( originale) bruger jeg siliconefedt

steen sIIa
Index
77533: sv: sv: bremse bøvl (19-02-2009 22:09:07) (svar på 77518)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej Jakob

Kobberfedt er IKKE syreholdigt tvært i mod, og det gummi der sider i til at tætne er af Nitril og kan uden problemer holde til fedt og olie af en hver slags, modsat må Apdm gummi ikke få olie eller fedt, men den slags gummi sider kun i varmesystemet.
Men som du skriver er siliconefedt fint til alt, og nok også det der bør foreskrives, dog er problemet med det at det ikke kan klare så høje temperaturer som kobberfedt, og stadig være virkbar.

Mvh Arne
Index
77520: sv: bremse bøvl (19-02-2009 18:52:05) (svar på 77516)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg bøvler også med de billige, og køber originale fremover! Jeg gider ikke skifte cylindre mere hvert år!
Index
77525: sv: bremse bøvl (19-02-2009 20:07:31) (svar på 77516)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Med alt det bøvl du har haft med de bremser vil jeg anbefale at du anskaffer et eksemplar af Biltema nummer 25-1106.
Index
77551: sv: sv: bremse bøvl (20-02-2009 10:41:58) (svar på 77525)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.236.82)
Den var god

88'er hilsner Steen
Index
77579: sv: bremse bøvl (20-02-2009 14:38:43) (svar på 77516)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.76)
Hej Steen
Træls nok så har jeg lige for 14 dage siden konstateret at mine i bag er begyndt at svede, de blev skiftet sidste år til nye fra Britpart, så det er jo lidt træls hvis det gentaer sig med de nye jeg lige har bestilt hjem.....
Mvh Jes
Index
77581: sv: sv: bremse bøvl (20-02-2009 14:57:38) (svar på 77579)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.80)
Jeg brugte altid Girling dele og der var aldrig problemer de første par år.
Index
77582: sv: sv: bremse bøvl (20-02-2009 15:02:53) (svar på 77579)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.103)
Som jeg utalrige gange før har nævnt her har jeg blot en enkelt gang set et superbilligt produkt at denne art. Det var dog en koblingshovedcylinder. Den var af en så sølle og elendig kvalitet, at det ikke krævede megen fantasi at regne ud, at den ville overhovedet ikke kunne holde.
Den slags superbillige produkter har englænderne, i de 40 år jeg har rodet med reservedele, altid været mestre i at frembringe.
Pas ligesådan på med styrekugler o.lgn. til ingen penge ift normalpriser, som også er ret billige i UK.
På Jaguarer har jeg fået kasseret splinternye QH-styrekugler, af denne billige beskaffenhed, pga slør. De kunne ikke klare 20 km kørsel!!! :-(
Ting kan også blive for billige!

mvh
Knud
Index
77654: sv: sv: sv: bremse bøvl (21-02-2009 23:29:17) (svar på 77582)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.234)
hjulvylinderene på forakselen blev skiftet,samt rørføringen så udluftnings skruen kom til at sidde på den øverste cylinder, så alt i alt en god værkstedsdag i region Øsjl.

så er det bare at springe på en udluftning, og 109 er jo kendt for at være nem at lufte ud *GG*