Hejsa
Nu er I naturligvis opmærksom på at der er udviklet og fremstillet en waterproof distributor både til RV8 den 4 cyl. 2,5 petrol, men kun som 24v system... fordelen ved 24v er en kraftig gnist... men desværre er begge dizzy baseret på platin-teknologi og den er som bekendt ikke vedligeholdsfri eller særlig præcis.
Det Britiske militærs krav om et mere vandresistent ignition system, er baggrunden. Har ikke kendskab til, at det er benyttet i andre sammenhænge end i Britisk Army, men nu er mit kendskab til Landy universet jo også begrænset..
Dizzy´erne, lead og plug er svære at finde, samt koster spidsen af jetjager. Til tider kan restpartier findes på Ebay. Hvis man brandende ønsker sig en waterproof dizzy til sin RV8 så er det klart modellen (se foto) samt stedet lede.
Personligt har jeg valgt at satse på Megajolt, idet at et stationær tændings system er langt mere præcis i direkte sammenligning med et system baseret på en roterende kontaktflade, og når en microprocesser styrer (en evt varieret) tændings avanceringen fremfor er utæt vacuumklokke plus slidte svingvægte, så ved jeg godt hvor jeg ligger mønterne.
RV8 har en kedelig utilsigtet fejl på grund af utilstrækkelig smøring af drivegearet på knasten som driver dizzyén, det plus normalt slid på dizzyén og evt. en slap taktkæde medfører en ukorrekt tændning, alle de problemer slipper man for med Megajolt.
Aluminiumhuset på Megajolt er ikke vandtæt, men kan modificeres med sealing...!
Blot min 25 øre
Mv. Ole