tilbage

Land Rover Forum  

Index
95600: ingen fremdrift (17-03-2010 11:42:36)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.137.178)
Serie IIa stationwagon med 2,25ltr benzin

Kørte i dag over Bispebuen. Ved nedkørelsen - under nedbremsning med motorbremsen - forsvandt all fremdrift. Herken i 2wd, 4wd med høj eller lav gearing. Koblingspedalen opfører sig normalt. Der kommer en let - meget svag - tændeskærende lyd fra gearkassen. Er der nogen som har en bud hvad det kunne være
Index
95602: sv: ingen fremdrift (17-03-2010 13:18:21) (svar på 95600)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.23.148)
Hej

Har du fremdrift i 4. gear? Sæt den i lav, så behøver du ikke file så meget på koblingen.
Hvis dette er tilfældet og der ikke sker noget i 1. 2. 3. eller bakgear kan det være en defekt bundaksel.

Hilsen

Lars /SLROC 527

Index
95603: sv: ingen fremdrift (17-03-2010 13:18:47) (svar på 95600)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.237.86)
Hvis du er sikker på at kardanerne ikke snurrer rundt når du sætter i gear og spær, er det vel drevet til transferkassen som har opgivet ævred.
Det kan konstares ved at pille dækslet af bag på gearkassen. Her kan strålerne være slidt af.
Cowboymetoden er at svejse lortet sammen, men så bliver ham der skal rode med det efterfølgende ikke glad for dig.

mvh
Knud
Index
95610: sv: sv: ingen fremdrift (17-03-2010 19:14:01) (svar på 95603)
Jørgen Egebæk #8514, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.88.73.3)
Har du overdrive i bilen? Så kan det være "forbindelseskloen" det mangestrålede hjul, der griber ind på hovedakslen i overdrivet,der har opgivet everet...
Index
95632: sv: sv: sv: ingen fremdrift (18-03-2010 06:44:01) (svar på 95610)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.81.105)
det kan vel ikke være de små stænger der lige er hoppet ? har du tjekket de står som de skal, altså at den ikke står i neutral mellem høj og lav.
Finn
Index
95634: sv: sv: sv: sv: ingen fremdrift (18-03-2010 07:33:09) (svar på 95632)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.160.227)
Stængerne var det andet jeg undersøgte, lige efter jeg lavede en visuel tjek under bilen og havde set efter at drivakslen stadigvæk var skruet fast (havde lige skiftet et kardankryds, så man ved jo aldrig om man har glemt at sætte møtrikkerne på igen) - men alt var som det skal være. Skal lige ned til bilen og afprøve 4. gear, men håbet er der ikke meget, da fremdriften forsvandt mens jeg kørte i 4 gear.
Index
95662: sv: sv: sv: sv: sv: ingen fremdrift (18-03-2010 18:44:45) (svar på 95634)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.160.227)
Der er ingen undtagelse i 4. gear, en svag lyd af børstende tænder er alt den kan præstere. Så må jeg hellere pille den dæksel af og se efter om jeg kan se noget der.
Index
95666: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ingen fremdrift (18-03-2010 20:12:44) (svar på 95662)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Jeg har haft en lignende oplevelse med min SIII Ex-Mil.
Nettop at man mistede gearne, en efter en, til sidst også 4, og bak, og kun en rumlen tilbage. Jeg mistænkte lay-shaft, men ved adskillese af gearkassen, vist det sig, at det var simpelthen lejerne i begge ender af lay-shaft som var kollapset, med det resultat at i løbet af 100Km så forsvandt gearne, som beskrevet.
Uanset skal gearkassen ude, og du får min bedste ønsker på at dt er dette relative billig fejl, som er synderen.
Index
121636: sv: ingen fremdrift (08-03-2012 20:53:11) (svar på 95600)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.160.227)
Lige en afslutning til historien.
Da vi skulle til syn fik vi endelig mandet os op og skruede i de fine kolde vinteraftener på p-pladsen og fik den lavet færdig og synet uden anmærkninger.
Efter udtag af gearkassen kunne vi ikke holde os tilbage og startede at skille den ad (frembrusende som unge heste uden manual), så længe vi kom så alt ud som det vist skal.
Da kom synsindkaldelsen og vi fik travlt og fandt endnu en gearkasse (nu har vi tre!) som var lige til at bolte på.
Nu da gearkassen var ude ville vi også skifte koblingen, der var en lille fjeder på trykpladen som var knækket og da vi kiggede på koblingsnavet slog det os som lynet fra en blå himmel. Navet på koblingspladen kunne bare dreje rundt. Hvorfor har vi dog ikke set på det først!!! Det eneste vi skulle gøre før det hele virkede var indstillingen af trykpinden som slavecylinderen trykker på, så kørte alt igen.
Jeg Har læst en del indslag på dette forum og andre hvor folk ikke havde fremdrift og ingen foreslog at det kunne være koblingen, de fleste pegede på gearkassen, hvorfor vi aldrig selv overvejede koblingen synes nu i bagklogskabens lys ret åndsvag.
Men nu har vi en ekstra gearkasse som skal samles igen og det har vi aldrig prøvet før, så det glæder vi os til.