En 200DI, altså uden turbo, er det mest atraktive i en seriebil, dels er de ca. 85 hk meget tilpas i seriebil, den har det skal bruge og gearkassen holder og det holder og hos synsfætteren.
Og motoren holder evigt.
Bilen beholder også sin værdi, da det er Land Rover motor der ligger i den og ikke noget "ukendt".
Transit diesel er kun brugbare i de versioner med turbo, dem uden turbo er tragiske.
Transit motorene kræver noget mere ombygning i forhold til 200DI.
En 200Di passer f.eks. lige på seriegearkassen med ganske få justeringer.
200/300tdi har ikke noget at gøre med Ford, det der nok forveksles er de nyere Puma motorer i Defenderne fra 2007, det er Ford/Jaguar/Land Rover.
Man kan beregne 20% ydelsen ud fra den kraftigske helt identiske model, dvs. alle 4 cyl. 2,25L seriebiler, benzin som diesel, kan beregnes ud fra de 72 benzin hk og det giver + 20% 86,4 heste.
Det er meget afgørende at de biler man sammenligner med, er helt identiske, man kan ikke sammenligne en serie III StageOne med V8 motor med en 4 cyl.
Heller ikke en 4 cyl og en 6 cyl. seriebil.
Du kan læse mere på
www.fstyr.dkMvh
Kenneth Poulsen - 109" stw 1971.