108450:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 17:09:03) (svar på
108441)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 95.209.226.254)
Selv om det er fjernt for mange Jens, så har det aldrig været forbudt at tænke selv. Og når det er almindeligt anerkendt blandt fagfolk i gearkasseverden at gennemsnitslevealderen, jeg gentager, GENNEMSNITSLEVEALDEREN for femtrinsgearkasser er 90000-100000Km. hvilket også gælder for andre fabrikater, så synes jeg der skal alternativ tænkning til. En af årsagerne til den utilfredsstillende korte levetid er netop at der, af hensyn til pumpbarhed og konstant viskositet, anvendes ATF-olie. Sansynligvis vil anvendelse af fuldsyntetisk GL4, 75-90gearolie, som eks. Mobil SHC, som der anvendes i Land Roverracerne, ofte i forb. med oliekøler, afhjælpe skifteproblemerne ved kold. Har indkøb af sådan i støbeskeen og vender tilbage med beskrivelse og erfaring desangående og ikke mindst om der er spåner og glimmer i den hidtil anvendte gearolie.
Mht. problemer med 1.- 2. gearskift, så er det et problem med R380gearkasserne.