111353:
sv: problemer med udluftning af bremser på 109 år 73 hjelp (29-05-2011 21:13:12) (svar på
111352)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Du slagter en gummihøne ved midnat og i fuldmånens skær svinger du den baglæns over dit hoved...
Nej spøg til side, men det kan være et sandt he...ede at udlufte bremser på en serievogn. Især hvis den har dobbelte cylindre på forakslen.
Der findes faktisk nogel klemmer specielt beregnet til formålet men nogle svejsetænger f.eks kan også bruges. Dem bruger du til at klemme de to bløde bremseslanger foran og den ene bagved sammen, så de er helt lukkede. Pas på ikke at "nappe" slangerne, så er du lige vidt. Her kan du tjekke din hovedcylinder Bremsepedalen sal være helt hård! Er den ikke det er din hovedcylinder defekt. (Eller du har ikke klemt ordentligt af)
Så klodser du bagenden op, og tage bremsetromlerne af. Med et par skruetvinger maser du cylindrene helt sammen. Læg evt en lille møtrik imellem.
Så løsner du klemmen på bagerste slange, og lufter ud. Begynd med den venstre, den har længst aftand til hovedsyclinderen. Når du har luftet begge baghjul ud, evt med en bremseudlufter, så klemmer du bagerste slange af igen.
Så gør du det samme ved hvert forhjul, et af gangen. Af med tromlen, mas begge cylindre sammen med skruetvinger, løsne klemmen, luft ud og klem af igen.
Se hvis dét ikke virker, så er der kunne alle "mirakel-trick'sene tilbage, dem med at løfte forenden op osv.
Nu det er en 109" skal du lige være sikker på at hovedcylinderen er til en 109" og ikke en 88" Husker en klubkammerat, der ikke kunne få sinen nye bremser til at virke, indtil det gik op for ham at Paddocks havde sent ham en forkert. En hovedcylinder til en 88" kan ikke sende bremsevædsken helt ud til baghjulene.
Du skal også være sikker på at bakkerne er strammet ordenligt op, ellers går det første tryk med at skubbe bakkerne ud til tromlen.
Knæk og bræk
Mvh Niels