114351:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 15:36:01) (svar på
114348)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 94.191.218.196)
Da Minestry of Defence, MOD, skulle lave aftalen om en "airborne" model med LR, var et par repræsentanter på besøg hos LR's spesial design afdeling, hvor der stod en alm serie 2 88" som var skåret helt ind til benet i et forsøg på et lave en letvægts model til det britiske marinekorps.
Dette køretøj var de vilde med, og det blev grund formen til det vi kender som lightweight/half-ton. I sin spæde start hed projektet lightweight land rover, nyttelasten var 1/4 ton. Men da køretøjet kom i produktion kom det til at hede half-ton LR da man havde opvejet det til et halvt ton.
Som den står i en helhed vejer en ligthweight mere end en alm 88", den taber sig 240 kg når alle delene bliver fjernet. Vægt kravet på 2500 pund kom fordi den mest brugte helikopter, en wessex, kun kunne løfte dette, det viste sig at det kun kunne lade sig gøre hvis den blev skilt ad, deraf formen og opbygningen. Da produktionen begyndte, havde forsvaret fået nye helikoptre, og da de kunne løfte mere,var det ikke nødvendigt at skille dem ad, men produktionen fortsatte med samme koncept.
Dette er historien i korte træk hvad angår lightweight'en.