tilbage

Land Rover Forum  

117766: motorfabrikat (06-12-2011 15:50:11)
Hans-Aage Larsen #5477, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 131.165.53.225)
hej.
Iforbindelse med diskusition med en kammerat der har et auto/traktor -
værksted, og har haft mange L.R. til værkstedsvogne kan i måske afklare
følgende spørgsmål
Er en 200tdimotor fremstillet af B.M.V.
Er en 300tdimotor fremstillet af B.M.V.
På forhånd tak.
V.H.
Hans-Aage
117768: sv: motorfabrikat (06-12-2011 15:55:04) (svar på 117766)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Begge motor typer (200Tdi/300Tdi) er rover design & production

Cheers Ole J.
117769: sv: sv: motorfabrikat (06-12-2011 16:17:27) (svar på 117768)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.63)
Der er mange misopfattelser om Land Rovermotorers herkomst. Udover 2oo-300TDI er TD5 Land Roverprodukt. Havde for tid siden to herre der ville købe dieseltopstykke, deres værksted havde fortalt der var Austin 1.8l diesel i LR seriebil. Det kunne de af naturlige årsager ikke; tror ikke jeg fik dem overbevist om deres vildfarelse. Perkinsmotorer er heller aldrig lagt i ab-werk.
117770: sv: sv: sv: motorfabrikat (06-12-2011 16:24:51) (svar på 117769)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Jeg havde kontakt til en for et stykke tid siden der mente at de fleste seriebiler blev leveret fra fabrikken med en Volvo motor. :-P Måske er det fordi Land Rover har haft skiftende ejere og samtidig har mange brugere selv lagt div ukorrante motorer i at der er disse myter?

Mvh Niels
117773: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (06-12-2011 16:36:37) (svar på 117770)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.63)
Enig Niels, selv om Volvo er den mest solgte engelske bil- udfra mange dele til Volvo er fremstillet i England. ((((der er heller aldrig lagt Daihatsu Rocky TDmotor i LR ab-werk))))
117774: sv: sv: sv: motorfabrikat (06-12-2011 16:39:54) (svar på 117769)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Enige med Verner, der hersker næsten altid tvivl omkring ophavet bag (Land) Rover motor, men det er nemt nok lige selv at undersøge…

Td5 (codename Storm) bliver så den sidste motor som (Land) Rover selv designer, og bemærkelsemæssigt nok et design, hvor man endelige starter med til et helt blankt papir som udgangspunkt…!

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines

Cheers Ole J.
117796: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 09:13:07) (svar på 117774)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det ved jeg nu ikke helt.
Hvis man tager Jaguar/Land Rover som Land Rover, så laver de da stadig motorer. Af og til gøres det i samarbejde med andre fabrikanter; men jeg vil nu mene at de nye Jaguar/Land Rover motorerne også er Land Rover motorer.

MVH Jakob E S
117801: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 11:47:48) (svar på 117796)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er vist en rigtige (lidt naiv) Land Rover entusiastisk synsvinkel…

Tror ikke jeg kan formulerer er mere præcist end det gøres i teksten..

"The engine line at Solihull closed in 2007 when Land Rover began using Ford and Jaguar engines built at Dagenham (diesel engines) and Bridgend (petrol engines)."

Siden 2007 har der kun været monteret BMW, PSA, Ford motor / design & production - nogle vil sikkert mene at AJ-V8 motoren er et Jaguar design, men den bliver produceret hos Ford Bridgend Engine Plant i South Wales.

Hvis motor skal klassificeres som Land Rover design & production - skal de vel være designet, udviklet, testet, og produceret "inhouse" eller hos Tata Motors/Land Rover kontrolleret produktions faciliteter.

Den nuværende Defender har som eks. også en licens fremstillet Gretag gearbox produceret af Ford/Dagenham, udover den naturligvis har en Ford Duratorq motor under låget. Men det gør den jo ikke lige frem dårligere af den grund, og det er vel gundlægende underordnet hvorfra enhederne kommer, så længe de virker som designet…!

Der har alle dage været "lånt & handlet" blandt automobil producenterne, og det gælder såvel for hele platforme samt komplette biler og enkelt komponenter.

Freelander 2 bliver jo heller ikke produceret i Solihull hellige haller, men hos Jaguar Halewood/Liverpool men der vel stadig et Tata Motors/Land Rover product - Er den ikk´

Cheers Ole J
117802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 12:10:10) (svar på 117801)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.29)
Ford Motor Company ejede jo Land Rover, Jaguar og Volvo Cars gennem en årrække... Allerede i 1930erne begyndte producenterne at låne fra hinanden eller købe komponenter hos underleverandører... intet nyt i det, bare der kommer en Land Rover til at rulle...
117803: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 12:10:14) (svar på 117801)
Niels Lysebjerg 7732 Reg. Fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Eh lige mht freelanderen, så kan det godt være vi bliver nødt til at komme tilbage på den. :))

Husker jeg snakkede med nogle LR-entusiaster på et tidspunkt, hvor vi kom frem til at vi i bedste engelske stil, burde hedde noget så indforstået som f.eks "The Lode Lane Society" Der ville en frilands-gris fra Halewood jo falde helt undenfor! (Stort smil)

Mvh Niels
117806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 12:53:02) (svar på 117801)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ole.

Det lader nu stadig ikke til at de helt har opgivet at producere motorer.
http://www.guardian.co.uk/business/2011/sep/19/jaguar-land-rover-plant-midlands

Man kan jo hele vejen overveje hvilke motorer der så reelt er Land Rover motorer, hvis de ikke må være født i en anden bil først. Mange af de legendariske motorer er jo født i Chysler, Rover personbiler og BMW.

Når nu vi er ved de gode nyheder med hensyn til Land Rover produktion, så læs her:
http://newsroom.jaguarlandrover.com/en-in/jlr-corp/news/2011/11/jlr_announces_1,000_new_jobs_at_solihull_101111/

MVH Jakob E S
117824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 15:12:22) (svar på 117806)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.29)
Nu har JLR planen om at bygge en motorfabrik, derfor er det ikke udelukket, at de pt ikke selv producerer maskiner.

Men en interessant nyhed alligevel!


Link nr. 2 * page not found *
117844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 21:30:43) (svar på 117824)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Hej Paul.

Jeg kan godt se at der lidt problemer med det andet link; men det handler om, at de vil skabe 1000 nye arbejdspladser i Solihull. Blandt andet til at lave Defenderafløseren der kommer i 2015.
Det lader til at de regner med at dte bliver en success:-)

Og nu var der jo tale om at TD5 var den sidste motor Land Rover selv lavede, og hvis TD5 skulle være den sidste, så ville de nok ikke bygge en ny motorfabrik:-)

MVH Jakob E S
117868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (08-12-2011 16:27:21) (svar på 117844)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Defenderens afløser... det bliver spændende... for over ti år siden byggede Hydro Automotive seks 90" i fuld alu.. modellen skulle være en meget lettere og selvbærende, men projektetstadiet blev ikke forladt!
117816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 14:01:45) (svar på 117801)
Janni Grensteen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.113.2)
Hej Ole

Bare så der ikke bliver mere forvirring i dette med hvilke motorer der ligger i en Land Rover.

Der er ingen BMW motor i en Land Rover efter 2006, hvor Freelander fik sit facelift og blev til Freelander 2 og Range Rover fik en ny 3,6 TDV6 diesel.

Mvh
Janni Grensteen
117831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (07-12-2011 18:28:03) (svar på 117816)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
@Janni - korrekt... jeg har ikke helt styr på hvornår Freelanderén skifter generation... Sorry jeg skammer mig... er det OK..! jeg nøjes med at piske mig selv til blods... ;-))

Cheers Ole J
117849: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (08-12-2011 00:29:37) (svar på 117831)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Jakob - fik lang om længe fred/ro til at læse artiklen.. det synes jeg da bestemt er positive nyheder, det kan da næsten kun være en fordel at komponenter til Land Rover er purpose build, tak for opdateringen.

Cheers Ole J
117869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (08-12-2011 17:13:25) (svar på 117816)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.241.73)
Jovist, men det var mere og andet end facelifting af Freelander 1.
Freelander II er en anden bil, bland andet med 2.2L diesel af fransk oprindelse, en motor der synes blive enhedsmotor i div. LR. Har lovet ikke at sige 2.2l diesel til min brors svigerdatter, hun har haft en sådan dog
i fransk bil som nu er bortsolgt for højstbydende efter nr. 2 motor brændte sammen. Håber de arter sig i LR.
117894: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (08-12-2011 23:14:15) (svar på 117869)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
2,2 l vil være at finde i Defender fra november 2011, hvor den afløser 2,4 l.
117909: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (09-12-2011 10:59:33) (svar på 117894)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er ikke samme 2,2 liters motor der kommer i de to biler.
2,2 i Freelander er den fra Mondeo, mens 2,2 i Defender, er den "gamle" 2,4 fra Transit som er blevet mindre, for at udlede mindre forurening.

MVH jakob E S
117912: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (09-12-2011 13:05:47) (svar på 117909)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Uha.. man skal holde tungen lige i munden, når det angår motordesign´s ophav og hvilke biler de er kastet i...

2.2L TD4 - Freelander gen. 2 - motor-grunddesign er PSA DW12 (2179 cc) ikke at forveksle med Ford´s egen Duratorq ZSD-422, 2.2 L (2184 cc)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Freelander

Glem ikke at Ford og PSA har haft/har et langt samarbejde omkring Dieselmotor.

Chhers Ole J
117965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (11-12-2011 11:00:53) (svar på 117909)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.223.86)
Jo Jakob, det er vanvittigt dyrt at konstruere nye motorer, især da de skal overholde div. euronormer, så der er ikke noget at sige til mindre bilfabrikker finder postordrekataloget frem, når der skal nye motorer til og ligesom med alt andet er prisen jo ikke uvæsentlig. Eksempelvis måtte TD5eren forfines i tolerancer i 2002 for at opfylde aktuel euronorm, med det resultat den blev mere krævende mht. dieselkvalitet.
Ofte købes halvfabrikater, hvor man så selv sætter tilpasset udstyr på eller justerer på ydelserne.
117914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorfabrikat (09-12-2011 13:33:18) (svar på 117894)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.229.42)
Jo Paul; har just modtaget OFFROAD januarnr.(!) hvor Defender med 2.2l
beskrives. Man har hevet samme ydelse ud af 2.2L som 2.4L Pumamotoren.
Angiveligvis er motorskift sket på euro-et-eller-andets offerbænk.
En netavis annoncerede en artikel, hvor der blev forklaret årsagen til de
krympende motorer i mindre biler; kunne dog ikke komme ind på siden, men forklaringen er jo skærpede krav til CO2udledning. Det synes man nu vil overlade biltrafik at alene være ansvarlig for den nødvendige opbremsning af CO2udledning, selv om biltrafik står for mindre end 10% af det samlede
CO2udledning. Men det har sin pris at presse flere HK ud af stadig mindre
motorer. FDM har med mindre og mindre mellemrum medlemmer der henvender sig med sammenbrændte, især dieselmotorer og ikke mindst Ford og Peugeot
og udsigt til regning på 80-100000Kr. Måske skulle man købe et pengeskab
til de registreringsattester man har på tidligere Land Rovere.