tilbage

Land Rover Forum  

119217: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 10:48:54)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvad siger synsmanden til et skift fra harttop til truckcap på en 109?
Ændre den sig så der er tale om konstruktiv ændring??
119219: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 11:38:45) (svar på 119217)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Der er ingen problemer overhovedet, din bil er næsten sikkert T-typegodkendt og det betyder at det kun er rammen, styretøj, fjedre og bremser der er godkendt og så er den med valgfri opbygning.

Prøv at se på din reg.attest under typegodkendelse.

Så du kan vælge mellem:
Hardtop
Truckcap
Softtop
Eller topløs

Mvh
Kenneth Poulsen
119221: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 12:09:54) (svar på 119219)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.202.129)
hvad betyder det hvis der står S
119222: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 13:43:40) (svar på 119221)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hej Bo

De forskellige godkendelsestyper er følgende:

•A, E, S står for godkendelser, som dækker mange masseproducerede køretøjer, hvor godkendelsen omhandler hele køretøjet.
•G står for godkendelser af chassiet for et enkelt køretøj. (Godkendelseserklæring).
•T står for godkendelser, som dækker mange masseproducerede køretøjer, hvor godkendelsen kun omhandler chassiet.
•K dækker godkendelser af ikke-registreringspligtige knallerter.

Mvh
Verner
4586
119230: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 18:04:12) (svar på 119222)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
hvad hvs der ikke står noget?

/Leif
119234: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 19:06:26) (svar på 119230)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hej Leif

Den nye registreringsattest som har været gyldig de sidst 7 år, fra december 2005, skal indeholde en række tekniske data (hvis de er relevante for køretøjet):

• Type
• Typeanmeldelsesnummer
• Siddepladser
• Teknisk tilladt totalvægt
• Slagvolumen
• Ståpladser
• Køreklarvægt
• Største effekt
• Handelsbetegnelse
• Typegodkendelsesnummer
• Effekt/vægtforhold
• Trækkende køretøjs drivkraft

Disse data stammer bl.a. fra typeattesten. De data, der ikke fremgår af type attesten, skal af synsvirksomheden anføres på anmeldelsesblanketten.
Det betyder at din registreringsattest ikke er gyldig hvis ikke disse oplysninger er påført, men det er blot at sikre sig at din synsmand påfører dem, så kan du køre igen.

Verner 4586
119235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 19:31:03) (svar på 119234)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
hej Verner,

jeg har haft min LR under et år så det var blot omregistrering der blev foretaget sidste år. Skal jeg 'klage' til skat eller kan synsmanden klare det ved næste syn? Og får jeg så 'bare' en ny registrerings attest?

/Leif
119237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 20:18:56) (svar på 119235)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hej Leif

Hvis du er i tvivl om din registreringsattest lever op til kravene, så kør forbi din lokale synshal og tag en snak med dem om hvorvidt der er noget der mangler! Det kan de sikkert overskue og ordne på få minutter.

Mvh
Verner 4586
119256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (16-01-2012 14:16:24) (svar på 119237)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.48.129.34)
Hej Verner,

var så lige forbi synsmanden. Han var af en anden mening. Registreringsattesten var fuldt gyldig uden de manglende punkter. På min er flg. registreret.

D1, E, D3, F2, Egenvægt, Største akseltryk, L, P3, J og Anvendelse.
Land Rover, Defender 90

Registreret første gang i 1995 i Italien og importeret i 2006.

Følger de tidligere nævnte regler for indhold på registreringsattesten 1. registreringsdato, import dato eller bare alle biler?

/Leif
119220: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 11:42:22) (svar på 119217)
Lars Nygaard, Bornholm, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Anders, nej, det giver ikke anledning til problemer. Du kan køre i en 109, enten som truck, pickup, van eller helt afmontere så du kører komplet topløs, uden at det har betydning for dit syn af køretøjet - Om du har ruf eller plastiklåg er ligegyldigt, om det går i hele køretøjets længde eller kun dækker schufføren som f.eks. en bikini, er ligegyldigt. No problem, det er jo en alsidig bil, du har ;-)
119223: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 14:09:53) (svar på 119220)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Der står T på reg attesten. så jeg bestemmer selv.
119226: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 15:03:35) (svar på 119223)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Anders:
Jo du bestemmer selv, men jeg vil lige påpege at jeg personligt af landbetjenten, har fået forbud mod at køre topløs - han mente jeg skræmte børn og ældre mennesker fra vid og sans. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
119232: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 18:47:34) (svar på 119226)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Ja sådan er der jo så meget, nu ved jeg jo heller ikke hvordan din spæde drengekrop er bygget... Men behørig påklædning skal der til, bestemt på denne årstid. Men vælger at trodse landbetjentens ordre kommer jeg gerne til L-F og ser optoget
119224: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 14:22:37) (svar på 119220)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.32)
Vil det sige, at de styrtbøjler, der er at købe, ikke behøver, en typegodkendelse. Og man derfor, selv kan fremstille en? Hilsen Morten.
119225: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 14:54:13) (svar på 119224)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja! :)


Mvh Niels
119227: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 15:05:30) (svar på 119225)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.32)
Spørger, fordi jeg gerne vil have toppen af, min 110" Sikkerheden, skal selvfølgelig, være iorden. Har derfor kikket, efter bøjler, men finder, ikke nogle med, typegodkendelse. Men jeg kan vel, derfor godt lave en, selv, uden at få problemer, ved syn. Hilsen Morten
119228: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 15:14:44) (svar på 119227)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så vidt jeg ved, så kan du lave alle de bøjler du vil. Selv har jeg en på ladkant fordi jeg skal bruge pladsen i ladet. Det er en Bearmach en ven jeg fik passet til. Jeg ved godt at det ikke er et egentlig sikkerhedsbur, og jeg finder forhåbenlig aldrig ud af hvor stærkt det er, men det er helt sikkert bedre end stængerne til soft-top'en. Og jeg ved at der er Land Rovers der har rullet rundt med en bøjle på ladkant, og det gik. Ladet er jo pga sin konstruktion stærkere end man lige tror.

Men skal du have et rigtig bur eller bare en 4 pkt bøjle der kan holde til det vilde og måske endda kan godkendes til Rally og den slags så skal det laves på en bestemt måde og det skal fæstnes til rammen.

Mvh Niels
119231: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 18:47:12) (svar på 119228)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Man kan hente regelsættet / vejledningen omkring fremstillingen af bur inde på DASU's hjemmeside.
Bygger man efter de regler bliver bilen måske ikke i stand til at tage en vejsidebombe, men vejledningen bygger på gennemprøvede sunde principper:
http://www.dasu.dk/web/guest/dasu/reglementer/reglement_2

Personligt er jeg ret vild med "Tomb Raider" buret, men det er jo en smagssag.
Noget jeg har tænkt over også er at ved en sidekollision, eller skråt forfra, er ens ben og fødder meget udsatte. Kunne man tænke forstærkninger med i dør og fodbrønd kunne det være en fordel.

Hilsen
Jens
119233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 18:52:28) (svar på 119231)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Udvendig fastgørelse videre gennem stiver til rammen.

Hilsen
Jens
119229: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 15:48:27) (svar på 119227)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Morten tag din reg.attaest med i synshallen og sprøg om du må tage toppen af, det er ikke alle de nyere biler der må afmontere toppen.

Som du kan se længere oppe så er der forskellige former for typegodkendelser.

Mvh
Kenneth Poulsen
119239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fra harttop til truckcap, syn? (15-01-2012 20:58:00) (svar på 119229)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Da hardtoppen kun er skruet på, må du godt fjerne den. KP skriver i sit første svar, hvorfor.

Men hvis det er 110" STW godkendt som bus, må du ikke, medmindre bilen fremstilles til syn og er forsynet med styrtbøjler.

Så vidt jeg ved, er LR ikke omfattet af noget overrulningskrav...

Nogen nyere årgange må du ikke ændre fra PU til HT pga. afgiften. PU og HT uden sideruder beregnes med 30 %, HT med sideruder h/v med 50 % !

Af sikkerhedsmæssige grunde ville jeg altid vælge, at montere en styrtbøjle, der går helt ned på rammen og ikke kun på ladkanten.