Hvis man kun har drænet olien af bundkaret på boxén så har har du reelt aftappet mindre end halvdelen af olien..! men det er man vel sikkert opmærksom på…
En simpel DIY-metode til udskiftning af den komplet olien i boxén. Kunne evt. være den her metode - Kræver min. en hjælper helst to.
Først skifter man naturligvis olie & filter i bundkaret - Derefter finder man og demonter tilbageløbet fra køleren til boxén - Man monterer en klar pvc-slange på røret som føres ned i en beholder - Hjælper #1 gør sig klar med trakt og olie til at efterfylde med olie - Hjælper #2 (eller sig selv) starter motoren, pumpen vil nu suge fra bundkaret og udskifte olien, så der SKAL efterfyldes MÅ ikke løbe tør…! - Olien i den klare pvc-slange studeres ved hjælp af lygte - Når olien skifter fra uklar/beskidt/grumset olie TIL klar rød ny ATF-olie så er den gamle olie udskiftet med ny frisk olie - Motoren stoppes - Røret gen-monteres til boxén - Oil level kontrolleres og justeres.
Det komplette system er nu flushed med dejlige ny olie og ikke blandet med gammelt bras.
Ok… metoden er rendyrket Redneck Hillbilly teknologi…!
Men hvis man nu ikke kan låne eller ejer et fancy renseanlæg…! det kan altså lade sig gøre hvis man er i kontrol med hvad man foretager sig… Hvis ikke.. Så La Da' Vær..
Hvis der er aflejringer og sej gamle olie inde i kassen som forhinder optimal funktion af gov. & ventiler kan man med fordel evt. tilsætte et rensadditiv til den gamle olie før udskiftning - følg altid anvisningerne og kør aldrig med rensadditiv i olien…!
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2512.html?Opendocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsfDet er måske et forsøg vær, før en evt. ombytterkasse hjemtages…! og brug som min. semi-syntetisk ATF, vil man være rigtige flink ved sin auto-box, så skift til hel-syntetisk ATF…!