tilbage

Land Rover Forum  

Index
121056: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 01:57:19)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.162.244)
110 bus er 300 tdi- skrev for noget tid siden omkring en metlisk lyd fra regionen omkring højre forhjul- har i denne forbindelse idag skiftet forhjulslejene, skiver og klodser. Det har nok løst det problem, men jeg ved det faktisk ikke endnu. Kl slog midnat og vi skulle trille hjemad. Vi troede missionen var fuldført. 500 m fra værksted skifter jeg fra 2. gear til 3., men en grim lyd- konstaterer at koblingen ikke længere fungerer.
Hva er nu det? Vi ser der er væske på systemet.Vi løsner koblingslagen ved gearkassen og konstaterer at der kommer væske ud ved aktivitet på pedalen- den har dog en tendens til at hænge sig. Pedalen går stramt og med nogle bump eller hak på den nederste tredjedel.
Min makker snakker om, at der er en vippearm, som er slidt og eller knækket. vi søger lidt rundt her på forum og det ser sandsynligt ud, men men men- er der en sammenhæng mellem dagens begivenheder med lejer og bremser eller er der tale om tilfældighed? Er det den vippearm og 10000 kr på et værksted?
Mvh
Thomas Jackson
Index
121058: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 07:50:50) (svar på 121056)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Det tager ca en dag hvis du selv gør det. Det kræver at du kan håndtere de tunge gearkasser.. (do nkraft, evt lift eller lign.) skift kobling når du nu er derinde og udrykkerleje.

Henrik klinge
Index
121059: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 07:56:02) (svar på 121058)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.162.78.186)
Har lige fået skiftet vippearmen. Fik i samme moment skiftet koblingen når de nu var der inde. Endte med at bløde 13000 Kr.

MVH Anders
Index
121060: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 10:46:30) (svar på 121056)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.128.150.70)
Hej Thomas.

Det lyder som om det ganske rigtigt er pinden fra slavecylinderen der har slidt sig igennem vippearmen ved koblingen.

Men, det kan altså laves på et værksted til under det halve af hvad Anders skriver (Sorry, Anders). Min tildligere 90"TD gjorde samme nummer for nogle år siden. Så hudt jeg visker, blev det ca. en trediedel af Anders' beløb, og tog en dags tid - og nej, det var ikke sort :-) Så du kan da prøve at ringe der op/over/ned, alt afhængig af hvor du bor i landet.

Vh.Jens
Index
121062: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 11:46:08) (svar på 121060)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.162.78.186)
Øv!!

Koblingskit til 2600 Kr. og arm til 300 Kr. samt lidt diverse, samt 11 timer a' 610 Kr.Alt ex moms forstås.

Du sender lige et link til det billige værksted. ;o)

MVH Anders
Index
121065: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 12:14:46) (svar på 121062)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.128.150.70)
Hejsa.

Nå, ja! Det var hos Tohuse Auto. Super sted :-)

Vh.Jens
Index
121066: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 13:26:37) (svar på 121062)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.128.150.70)
2600 kr.plus moms for et koblingskit?

Så har de ihvertfald også haft til en citronhalvmåne og lidt blandede småkager fra Karen Wolf til kaffen...

11 timer lyder umiddelbart af meget for den operation...

Jeg mener at jeg gav ca.800 plus moms kr.for koblingen.

Vh.Jens
Index
121068: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 13:48:54) (svar på 121066)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Nu er verden jo hverken sort eller hvid, der er også lidt andre farvenuancer..

Der er ingen tvivl om, at der er nogle værksteder, der tager godt for sig af retterne !

MEN

Så længe der er nogen der betaler, er der også nogen der opkræver.

Jeg plejer at sige, at hvis ikke man selv har et minimum af teknisk snilde, skal man have nogle gode venner, hvis man skal køre i en gammel firser Land Rover (eller hvilken som helst anden gammel bil).

Men når man f.eks. diskuterer om 11 timer er for meget, til at skifte en kobling, hører det jo med til historien, og alle bolte har været knoklet af tidligere "mekanikkere", og om alt var smurgt ind i møj og pløre, så de første 5 timer gik med rengøring. Eller om der er andre faktorer der spiller ind.
Det er jo nok de færreste, af de biler vi hører om her, som står som da de forlod fabrikken.

Er der brugt originale dele, eller billigste kina"kvalitet".

Er det et stort mærkeværksted, eller "Børges garage" som kun har åbent lørdag/søndag.

Etc., etc....

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind.

Og hvad vil jeg så sige med ovenstående ??

Jo, når en større reparation er under opsejling, så få en fast pris på reparationen. Spørg flere steder. Spørg her på forum, og brug i det hele taget vort enestående netværk.

Kommer der alligevel en "kæmpe bon", så bed værkstedet godtgøre hvad der er ekstraordinært/hvorfor tilbuddet ikke holdt (og bed på forhånd om at blive kontaktet hvis tilbud ikke holder +/- 10%, så der kan tages stilling INDEN arbejdet udføres)

Så BURDE det ikke kunne gå helt galt, og ende op med de monsterregninger jeg har hørt flere medlemmer tale om.

Og husk så, at mange store reparationer kan undgåes med en minimal forudgående vedligeholdelse...

1270
Paw
Index
121067: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 13:26:38) (svar på 121062)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.128.150.70)
2600 kr.plus moms for et koblingskit?

Så har de ihvertfald også haft til en citronhalvmåne og lidt blandede småkager fra Karen Wolf til kaffen...

11 timer lyder umiddelbart af meget for den operation...

Jeg mener at jeg gav ca.800 plus moms kr.for koblingen.

Vh.Jens
Index
121069: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 13:49:52) (svar på 121067)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Er I sikker på at det er samme kobling og samme motor i skriver om?

Td5 koblingen koster et skybrud i forhold til 300 Tdi som igen koster forskelligt alt efter kvalitet

mvh Claus
Index
121072: sv: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 14:27:36) (svar på 121069)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
300 tdi kobling. Og værkstedet blev valgt fordi det var tættest på ( og svarede på henvendelse hvilket 2 andre ikke gjorde ). Det er ikke den største fornøjelse at slæbe en 110'er for langt uden kobling.

Mvh Anders
Index
121078: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 17:41:51) (svar på 121072)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.128.150.70)
Hejsa.

Nu var det ikke for at statuere hverken det ene eller andet eksempel, at jeg nævnte hvad jeg havde givet for skift af en TD-kobling. Det var blot ment som en guide for dem der står og skal ud og spørge til en pris - som du ganske korrekt anbefaler folk at gøre :-)

Men ja, Paw. Der er altid andre faktorer der spiller ind når man begynder at skille gamle biler ad.

Og nej, hverken en 90 eller 110 er spændende at køre i med en smadret kobling! Min kobling gik midt i Aalborgs største lyskryds i myldretiden imens jeg holdt i en højresvingsbane med cyklister og fodgængere foran mig. Så fandt jeg ud af at hornet var gået - godt at man er operasanger til hverdag, for der blev råbt alarmerende højt! ;-) Ingen kom noget til, om end der blev gloet lidt...

Vh.Jens
Index
121080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (22-02-2012 18:39:41) (svar på 121078)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.178.145.76)
Gør dig selv en tjenste få svejset en stor spændeskive på bagsiden af armen som forstærkning

Lars/Biltris
Index
121104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 07:42:36) (svar på 121080)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Kør V8 her er koblingsarmen i støbegods :)

MVH Asger
Index
121106: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 08:11:32) (svar på 121104)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Index
121127: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 17:55:57) (svar på 121056)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.28.8)
Har været hos den lokale mekker. Han mente at han kunne klare operationen på ca. 5 timer. Jeg tog hans ord for gode vare og har booket en tid. Er det realistisk? Desuden er stumper bestilt hos LR-Parts samlet værdi 2200 kr. Skal jeg være bekymret over at det ligner en reperation til omkring 4500-5000 kr?
Index
121129: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 18:53:10) (svar på 121127)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.171)
5 timer for kowlingsskift? få det skriftligt!
Index
121130: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 19:10:12) (svar på 121127)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 131.164.165.22)
Hey,

Nej du skal overhovedet ikke være bekymret, hvis i blot aftaler en pris på forhånd for de 5 timer. En rutineret land Rover mekaniker skal bruge omkring 10 timer (dette er ihvertfald hvad de siger når man ringer). Den lokale som skiftede min brugte en del mere.

Så med mindre din lokale smed er en fantast, så lyder det en anelse urealistisk.

Pøj med det,

Jesper
Index
121136: sv: sv: sv: Tilfælde eller sammenhæng??? (23-02-2012 20:59:33) (svar på 121130)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.250.192)
Enig Jesper; koblingsskift på Land Rover er en tillidssag der ikke må forceres. Sidste år skiftede vi kobling på Thomsens 300, dog var skift af def. transpher primærmålet, men ny kobling røg med i købet. Det tog en weekend, men det var med indlagte spise, ryge og kaffepauser; hertil blev den eksistentielle kolonihave vendt, samt klubbens fremtid, set i forhold til projekt DC100, også debatteret. På baggrund af dette, vil 10timer nok være mere realistisk.