tilbage

Land Rover Forum  

123927: Kofanger? (07-06-2012 18:37:10)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.186.175.37)
Hej alle
Har et spørgsmål vedr. kofangeren på defenderen. Er det lovligt at afmontere sin kofanger? Altså er det lovpligtigt med en kofanger på defenderen.
Tilllægsspørgsmål; må man skære/forkorte sin kofanger i bredden?
Med venlig hilsen
Jonas
123930: sv: Kofanger? (07-06-2012 18:59:16) (svar på 123927)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.114.208)
Ja.
Nej.
123931: sv: Kofanger? (07-06-2012 20:17:32) (svar på 123927)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.233)
Læs lige vejledning om syn af køretøjer 9.10.001
123934: sv: sv: sv: Kofanger? (07-06-2012 21:55:30) (svar på 123933)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.186.175.37)
Min ven Mikkel mener at jeg gerne må høvle savtakker i min kofanger og stadig køre med den.
Hvis det er ok at pille den af så er det vel også ok at forkorte den siger han.
Jonas
123935: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (07-06-2012 22:30:57) (svar på 123934)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Jonas

9.10.001 Generelle bestemmelser
(1)Afskærmning fortil mod underkøring
a) skal give beskyttelse mod underkøring ved frontale kollisioner med mindre køretøjer,
b) skal være anbragt højst 0,445 m over vejbanen (målt fra underkant ved tjenestevægt med eventuelt bogieløft sænket), dog kun 0,400 m for lastbil N2 med tilladt totalvægt på højst 7.500 kg,
c) må ikke være bredere end forskærmene og må ikke være mere end 0,10 m
smallere i hver side målt fra ydersiden af forreste dæk eller være mere end 0,20 m smallere i hver side målt fra yderste kant på trinbrædt på førerhuset,
d) skal have en højde på mindst 0,10 m for lastbil N2 og mindst 0,12 m for lastbil N3,
e) skal være udformet sådan, at endestykkerne ikke vender fremad samt fremstår med en rundingsradius på mindst 2,5 mm,
f) skal være udformet sådan, at dens overflade fremstår blødt afrundet eller vandret bølget og således, at bolte og nitter, der skal være afrundet, ikke rager mere end 10 mm ud fra overfladen.
(2)Afskærmning fortil mod underkøring skal opfylde de konstruktive bestemmelser i direktiv 2000/40/EF eller i ECE-regulativ 93, hvad angår konstruktion og montering.
(3)Afskærmning fortil mod underkøring kan være udført således, at dens stilling foran på køretøjet kan ændres, forudsat at den kan fastlåses i funktionsstillingen.

"savtakker" - Nej se f)
"ok at pille den af" - Nej se b)

/Jørgen
123936: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (07-06-2012 23:11:24) (svar på 123935)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.186.175.37)
Det første svar var JA til at pille den af
Men det er et nej?
123937: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (07-06-2012 23:13:49) (svar på 123936)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.186.175.37)
Har stadig ikke ikke fået svar på om jeg må pille kofangeren af....
123938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 00:02:11) (svar på 123937)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.227.113)
Det må du ikke, da der så vil opstå fremadrettede skarpe hjørner og kanter.
123939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 06:02:23) (svar på 123937)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.233)
Svaret i Vejledningen er noget tvetydigt, for faktisk står der, at det skal beskytte mindre kørekøjer osv... det kan så være knallerter; altså må du ikke pille kofangeren af. Er mindre køretøjer under 3,5 t, så må du godt pille af.

Bredden gælder åbenlyst kun for N1 og opefter. Altså må du godt forkorte kofangeren.

Sådan læser jeg det, men kør ind til en synshal og få teksten læst!

Mange nye biler har slet ingen kofanger mere!
123940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 07:27:42) (svar på 123939)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.114.208)
Ja - den er lovpligtig.

Nej - du må ikke pille den af.

Så skulle det være til at forstå.

M
123946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 20:40:34) (svar på 123940)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Intet er til at forstå når man taler om foreskrift for motorkøretøjer. Ofte er det en "skønssag" af et enkelt individ. Ofte er der modsigelser i teksten - derfor "skønssag" - det hedder jo også en Syn- og skønsmand. Nok om det..
Hvis der ikke er skarpe kanter, udhæng, spidse genstande eller lign. står der INGEN steder at det er ulovligt at afmontere. Fjernelse af en kofanger er i øvrigt ikke en konstruktiv ændring, da den betegnes som udstyr. Se afsnit 3.01 side 13 i Vejledning om syn af køretøjer 2012.

Det er muligt at få dispentationer hos Traffikstyrrelsen.. Bl.a for kollisionssikkerhed.Se afsnit 14.02 side 58 i Vejledning om syn af køretøjer 2012.

/Jacob - Der skønner at det bliver godt Land Rover vejr i morgen.
123947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 23:09:12) (svar på 123946)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.241.2)
Jo Jacob, lovtekst er skrevet af embedsmænd på en sådan måde, der også om 100 år skal embedsmænd til at tyde lovteksten. Vær dog glad ved du ikke er Land Roverkører i Tyskland, der skal eks. gummihjørner på Defenderkofangere og, hold nu fast, derudover skal der plastikhætter på
det på bagkofanger påsvejsede hængselblad- det hvor bagklappen på pick-up`erne er hængslet, for der kunne jo komme et fjols og påkøre din Land Rover bagfra og han skulle jo ikke gerne komme til skade....
Der findes ikke forkert vejr- kun forkert dækmontering-
og må din stald altid være fyldt med spytfri kameler!
123952: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 09:08:31) (svar på 123946)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.122)
I grunden er vi danskere et pudsigt folkefærd. Vi går vældig meget op i regler og hvordan de kan og skal fortolkes. Kort sagt: Der er regler for alt, og alle regler skal udfordres. Måske fordi vi slet ikke bryder os om regler. På den anden side så er der krav fra alle sider om at alle andre skal følge "vores" regler. I virkeligheden kommer man langt med at bruge sin sunde fornuft. Der er sansynligvis intet til hinder for at pille kofangeren af en bil under 3500 kg. Så længe man ikke efterlader skarpe fremadrettede kanter der kan spidde fodgængere og cyklister. Spørgsmålet er så om der er det når man piller kofangeren af sin seriebil eller Defender. Hvilket jo viser tilbage til Verners argument, som jeg tror er det rigtige svar her.

At der er sælige regler for lastbiler skyldes måske at der har været nogen grimme ulykker hvor folk er kommet i klemme under lastbiler. Så har man skyndt sig at lave en regel.

Mch

123953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 10:08:39) (svar på 123952)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Man ser splitten i sin broders øje, men ikke gearstangen i sit eget...
123955: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 13:40:30) (svar på 123952)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.246.160)
Tak Niels, du er en god mand; måske skulle man gå tilbage til Jydske Lov, hvor preampelen var at en lov skal være rimelig og forståelig.
123961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 19:26:59) (svar på 123955)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.76)
Kære venner;

der er kun én eneste årsag til, at love og andre regulativer bliver mere og mere omfattende, komplekse, "indviklede" og svære for almindelige mennesker at forstå ...

Og dét er desværre; at én af de mest yndede discipliner udi omgangen med sådanne love/regler er almindelige menneskers forsøg på - gennem de huller i regelsættene, der måtte kunne findes - at sno sig udenom, igennem og forbi, hvad der ellers måtte være formålet med reglerne at bremse/begrænse/regulere.

Ergo - i takt med, at vi almindelige mennesker hele tiden snor os for at undgå/omgå reglerne - bliver lovgiverne nødt til hele tiden at gøre nettet strammere og strammere, for at vores kunststykker ikke skal kunne lade sig gøre.

Af alle lovgivningens grene, er det således ikke uden grund, at skattelovgivningen (og retspraksis hertil) er dén, der fylder aller mest ;-)

Vi har i bund og grund kun os selv at takke for, "det hele er så besværligt".

Mvh Søren R.
90" 50th V8
123963: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 21:47:18) (svar på 123961)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.178.107)
Jeg vil nu hævde; jo enklere lovtekst, jo sværere at omgåes. Læste for tid siden reglerne i forb. med nedvejning, i det her tilfælde for Freelander.
Man læste og læste og læste- kringlet sprog, der blev kørt i ring og gentaget længere nede på siden, bare med omvendt ordstilling, der blev viklet samfundmæssige forhold ind i reglerne, hvilket er embedsmændende og reglerne uvedkommende i den forbindelse. Kunne kun betragte regelformuleringen som provokation og filibusteri, med det ene formål at få alm. mennesker til at vælge dette fra. Gad nok se den synsmand der kunne forklare sammenhænge. Og ikke mindst får de som frekventerer synspladser og skattekontorer forskellige forklaringer alt efter hvem de spørger og ofte er forklaringen i modstrid med hinanden. Der er kun en gruppe der kan være tjent med dette, det er de embedsmænd der udformer regelteksten, så er de sikker på at de skal indrages og udspørges igen og igen om meningen med formuleringen. Uden dog at komme med entydig forklaring.
123964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (09-06-2012 22:50:24) (svar på 123963)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.76)
Verner; omend du fastholder ikke at kunne/ville forstå behovet for / årsagen til de til tider lettere kringlede lovtekster i forskellige sammenhænge, må jeg rose dig for din berigelse af / påmindelse om gode gamle ord :-)

Personligt vil jeg dog (som juridisk uddannet, men ikke embedsmand) mene, din anklage om filibusteri er et skud forbi mål. Der ér en bedre mening med galskaberne ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
123966: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (10-06-2012 13:36:31) (svar på 123964)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.222.101)
Kan alene og ikke se andet end regelteksten i forb. med nedvejning er skrevet af en embedsmand, der ønsker at gøre sig bred i stolen, uundværlig
og i øvrigt opbygge sit eget univers. Endvidere bærer tekstformuleringen præg af utilstrækkelighed fra forfatterens side, siden man er nødt til at gentage, samt inkompetance, da teksten flere steder kører i ring. Er ikke utilbøjelig at klage til Ombudsmanden over den unødigt lange og indviklede tekst; ikke mindst i en tid, hvor man snakker forenkling af budskaber fra det offentlige.
123942: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (08-06-2012 09:04:25) (svar på 123939)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Jeg var i en synshal med min LW i anden sammenhæng.
Det første han konstaterede, hvor meget jeg havde hævet bilen ???
Intet den er original, svarede jeg.
Din forreste kofanger er monteret 140 mm for højt - max 445 mm over vejbanen.
Tag hjem og byg en ny kofanger.
Hvad så med alle LR på vejene - jamen så var de jo også ulovlige, var svaret.
Behøver at siger at jeg kørte et andet sted hen

Så synshallerne læser ikke teksten ens

Hans Martien
124037: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kofanger? (12-06-2012 14:34:37) (svar på 123942)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Nogen gange kan synsmanden godt glemme at det er detajl-forskrifterne fra bilens indregistreringsår der gælder og ikke de sidste nye. Det er værd at huske.

Hilsen
Jens

Problemet er ikke at bilen er gammel. Problemet er at den ikke er gammel nok ;-)