tilbage

Land Rover Forum  

Index
124928: Støddæmpere til parabolske fjedre? (09-07-2012 23:31:59)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Hejsa.

Jeg står og skal til at investere i udskiftning af originale fjedre til parabolske fjedre, men jeg har lige et par spørgsmål..

Den flinke og erfarne sælger forklarede mig at når de laver et sæt med fjedre, støddæmpere, lasker og hele pibetøjet, så er det naturligvis med længere støddæmpere fordi de parabolske fjedre har større artikulation.
Det sæt de skal lave til mig, er uden hævning eller sænkning i princippet.

Så er det bare at min sunde fornuft siger mig at, alt andet lige, så vil længere støddæmpere også være længere når de er skubbet sammen ikke?
Det vil vel betyde at mine fjedre ikke kan trykkes lige så langt op og måske endda banke støddæmperne sammen inden gummistoppene tager fra - Er det helt misforstået?
Eller skal jeg have flyttet en anelse på støddæmperophænget så de får mere plads?

Men nu forklarede den flinke sælger mig også at de parabolske fjedre har en større bæreevne samtidigt med at de er blødere og at de derfor sikkert vil hæve bilen en tomme ca. i forhold til hvis jeg skiftede de gamle originale med ditto nye.

Kan det passe at man både får blødere affjedring og større bæreevne på samme tid?
Hvis min bil hæves en tomme (ca.), skal jeg så til at overveje kardanaksler også på en 88"?

Hilsen
Jens
Index
124930: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (10-07-2012 00:58:57) (svar på 124928)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Du får en lidt højere bil ca. 1 god tomme, ud fra de originale fjedermål og så er de jo beroende på hvor slappe de gamle fjedre var, hvor stor forskel du vil opleve.

De nye støddæmpere kan blive længere end de originale, men er ikke længere end bumpstoppet stopper dem før dæmperen er i bund, så du skal ikke flytte beslag eller anden modificering.
Jo, det er misforstået. ;)

De parabolske fjedrer har en bærekurve der ligner en parabel (deraf navnet) dvs. sige at de bliver hårdere jo mere du belaster dem.

Ved tom vogn er de mest bløde og jo mere du kommer på bilen, jo hårdere bliver de og bærer derved mere.

Du får overhovedet ingen problemer med kardanerne ved den smule hævning.

Jeg kører med ProComp dæmpere og de gør det fint, men skal det være bedst så køb OldManEmu f.eks. fra Berthelsen.

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW på Rocky Mountain paraboler og tidligere 88" på samme setup.
Index
124943: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (10-07-2012 11:12:15) (svar på 124928)
Jens P. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.241.142)
Du bør også overveje om du skal have dæmpere med kraftigere dæmpning end de originale der er tilpasset bladfjedrene.
Meget af støddæmpervirkningen ligger i bladfjedrenes "træghed". Den "træghed" er væk i de parabolske fjedre, og derfor kan du komme til at mangle noget dæmpervirkning.

Mvh Jens P.
Index
124948: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (10-07-2012 13:59:20) (svar på 124943)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Jens, det kommer helt automatisk når man bestiller gasdæmpere til parabolske fjedrer.

Og du har helt ret med hensyn til de originale fjedrer.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
124954: sv: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (10-07-2012 18:55:38) (svar på 124948)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Tak for den gode forklaring. Der er ikke noget af det der er "originalt" i sættet. Men god pointe med gasdæmpere, det havde jeg helt glemt at tænke på. De er nu det mest behagelige at køre med, så det vil jeg insistere på at det bliver.

Hilsen
Jens
Index
124986: sv: sv: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (12-07-2012 12:30:16) (svar på 124954)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.28)
Du skal også tænke på at de parabolske fjedre er meget tyndere(færre lag), og da akslen ligger oven på fjedrene, får du hævet bilen. Alene der er ca. en tomme. Med hensyn til støddæmpernes længde er der stor forskel fra mærke til mærke, og fra model til model. Både hvad angår den vandring de kan tage, og og den længde de har henholdsvis sammenpresset og udstrakt. De bedste er faktisk kortest sammenpresset og længst udstrakt.

Venlig hilsen
Hartley
Index
124990: sv: sv: sv: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (12-07-2012 14:58:41) (svar på 124986)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
He he - jeg ved godt hvad du mener men.. "De bedste er faktisk kortest sammenpresset og længst udstrakt." :-)

Nu ved jeg godt at det lyder lidt mystisk - men er der nogen der læser med her der er blevet trætte af deres parabolske fjedre og er gået tilbage til almindelige?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har været over en del udenlandske fora og der er delte meninger om det i virkeligheden er så godt med de parabolske... Så nu er tvivlen sat ind.

Hilsen
Jens
Index
125000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (12-07-2012 17:48:05) (svar på 124990)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.59.236)
Det kan skyldes at man har købt de helt billige paraboler fra Paddock/Craddock o.lign, som er fra den samme leverandør ude i Indien - det er noget bras, de falder sammen ved let terrænkørsel og når man har prøvet det et par gange (de er mægtig flinke til at bytte dem) så bliver man træt af paraboler og monterer de mangelags igen, de koster billigt og skulle der være et lag der ikke er optimalt så gør det ikke den store forskel.
Hvor i mod på en parabolfjeder, hvis der ét lag ud af 2 der er dårligt så duer fjedren ikke.

Jeg har erfaring med Rocky Mountain, som jeg har kørt med på 2 stk. 109" og én 88", sammen med de ProComp dæmpere der kan købes med, har de ikke ledt til bekymringer.
http://www.rockymountainspares.co.uk/?page_id=41

Jeg har også gode 2. hånds erfaringer fra flere biler med:
http://www.gbsprings.co.uk/land_rover.html
De producerer kun fjedrer og intet andet, der skal du bare selv ud at finde gasdæmpere.
De får også fine "anmeldelser" på div. foraer i UK, specielt på OLLR.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
125001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Støddæmpere til parabolske fjedre? (12-07-2012 17:48:24) (svar på 124990)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.59.236)
Det kan skyldes at man har købt de helt billige paraboler fra Paddock/Craddock o.lign, som er fra den samme leverandør ude i Indien - det er noget bras, de falder sammen ved let terrænkørsel og når man har prøvet det et par gange (de er mægtig flinke til at bytte dem) så bliver man træt af paraboler og monterer de mangelags igen, de koster billigt og skulle der være et lag der ikke er optimalt så gør det ikke den store forskel.
Hvor i mod på en parabolfjeder, hvis der ét lag ud af 2 der er dårligt så duer fjedren ikke.

Jeg har erfaring med Rocky Mountain, som jeg har kørt med på 2 stk. 109" og én 88", sammen med de ProComp dæmpere der kan købes med, har de ikke ledt til bekymringer.
http://www.rockymountainspares.co.uk/?page_id=41

Jeg har også gode 2. hånds erfaringer fra flere biler med:
http://www.gbsprings.co.uk/land_rover.html
De producerer kun fjedrer og intet andet, der skal du bare selv ud at finde gasdæmpere.
De får også fine "anmeldelser" på div. foraer i UK, specielt på OLLR.

Mvh
Kenneth Poulsen