tilbage

Land Rover Forum  

132526: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (06-04-2013 20:13:50)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hejsa
Nu har jeg læse forum indlæg i to dage uden at finde det jeg søger så håber der er nogen af jer der har prøvet det samme som jeg nemlig at sætte 24splines aksler på en 90" fra 1985, mit spørgsmål går på hvilke std. 24spline aksler som passer i det oprindelige setup uden de store ændringer, har hørt flere historier om forskellige længder af aksler og nav typer så hvis nogne har præcis information fra egne erfaringer med denne proces vil det være helt fantastisk. Ps. kunne skille det hele ad og måle men vil gerne have de rigtige stumper inden jeg tager den ud af drift for at skifte diff.

Bedste LR hilsner
Benjamin
132529: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (06-04-2013 21:28:13) (svar på 132526)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hejsa
Du er selv inde på navnet, nemlig ashcroft.
Det er korrekt, det er ikke samme længde, om der er skiver eller tromler i bag.
Jeg har 24 spline i bag, på tromler, og jeg valgte at købe forstærkede aksler fra ashcroft. Det er nemt og simpelt, man skriver blot til dem og fortæller hvad man har, og hvilke aksler man så ønsker.
Vupti, ugen efter ligger der en pakke med de stimper der passer.

Jimmi
132534: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (06-04-2013 22:50:37) (svar på 132529)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Jimmy
Tak for dit svar, nu er det eneste lille MEN at samtidig med at man Vupti får en pakke fra Ashcroft så Pling 300 pund pist forsvundet og her taler jeg ikke vægt reduktion af aksler ;-) En std. aksel koster ca. 30 pund så hvis der er nogen der kender andre løsninger end at købe aksler til 260p plus vat og fragt så er jeg mere end lydhør :-)
132538: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 02:10:39) (svar på 132534)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.182.114)
Hvis du vil have locker i er det altså en meget god idé at ofre lidt ekstra på aklser, locker er super godt, men den kan også dræbe dine aksler meget hurtigt.

Jeg har Ashcroft 24 spile aksler og locker i en aksel der original er 10 splinee skive.

Kan gøres for lige knap 10.000 kr.

Mvh jacob Gren
132539: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 02:11:48) (svar på 132534)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.182.114)
Hvis du vil have locker i er det altså en meget god idé at ofre lidt ekstra på aklser, locker er super godt, men den kan også dræbe dine aksler meget hurtigt.

Jeg har Ashcroft 24 spile aksler og locker i en aksel der original er 10 splinee skive.

Kan gøres for lige knap 10.000 kr.

Mvh jacob Gren
132543: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 08:28:51) (svar på 132539)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Jacob
Tak for dit bidrag, desværre er det ikke den dyre løsning jeg efterlyser svar på, jeg skriver for at få alternativer til dem der ikke har 3000kr til aksler når de har købt en locker, en std. 24 spline aksel er stærkere end en std 10 spline, derfor vil jeg gerne nøjes med denne upgrade indtil jeg kan konstatere at mit behov er til mere :-)

Med venlig LR hilsen
Benjamin Jensen
132548: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 09:49:33) (svar på 132543)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Hej Benjamin

tag en snak med Dave hos Ashcroft. Han har helt styr på hvad der er muligt.

dave@ashcroft-transmissions.co.uk

/Leif
132551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 11:57:58) (svar på 132548)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Leif
Jeg har skrevet til Dave da det er der jeg købte spæret men har ikke fået andet svar end at dem til disco 300 ikke passer :-)
132559: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 16:07:30) (svar på 132543)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Benjamin.
Jeg kan godt forstå, du håber på guldkornene, men.....
Når man vælger at bygge 24 spile i et 10 spline bagtøj, så må man tage de detaljer med, der er.
Og længden er en af dem. Så du er nok nødt til at tage skridtet og købe de omtalte aksler. I øvrigt, et køb du aldrig fortryder.

Jimmi
132562: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 16:47:51) (svar på 132534)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Stikaksler fra 90 V8 85-88 er 24 splines originalt (kan ikke lige finde reservervedelsnummer, men disse modeller blev leveret med andet og stærkere diff. og aksler)

Jeg har haft mine originale stikaksler monteret siden bilen blev leveret i 86 - ombygget i 2000 til V8 aut. med 3.9 l motor, detroit Locker - uden at ædelægge en eneste (hvilket jeg ikke kan sige om fortøjet, der stadig har 10 splines aksler)

Du skal blot have 24 spline driv-flancer, originale aksler (findes også uoriginalt) og så er du kørende.


Hilsen
Stuntze
132568: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 20:13:55) (svar på 132562)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Peter
Det lyder meget interessant, de aksler fra V8 er de samme længde som 10 splines fra diesel modellen og er det 24 i begge ender?

Mvh
Benjamin
132563: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 17:33:10) (svar på 132534)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Benjamin

Hvilken motor har du i?

Hvis det er en 300 TDI eller der under, kan TD5 stikaksler godt holde.

/Jørgen
132569: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 20:20:50) (svar på 132563)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Jørgen
Ifølge Ashcrofts side er TD5 aksler knap 2cm kortere, ved ikke om det har nogen betydning og det er pga. driv flancen men det er da et forsøg værd at prøve om det passer hvis det er til at skaffe en aksel, man kan vel altid komme af med en stikaksel som ikke er brugt i LR kredse ;-)
Jeg opsummerer lige: Aksler fra TD5 eller V8 fra 1986 skulle passe og være 24 splines i begge ender, er det korrekt?
132571: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (07-04-2013 21:09:55) (svar på 132569)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.81)
Hej Benjamin,

Var øvelsen igennem for et par måneder siden. Du kan (jeg gjorde) bruge akslerne fra en v8: FRC8095 og FRC8094. De passer direkte i dit akselhus og i dine eksisterende flanger.

God arbejdslyst.

Mads
132578: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 07:05:13) (svar på 132571)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Se det er klasse indlæg med vare nummer og alting, Sådan :-)
Så er der kun et enkelt men, de eksisterende driv flancer som du skriver kan bruges de er jo 10 spline og jeg vil gerne have 24 spline på hele akslen da det er stærkere, er de nævnte aksler 10 i yderenden og 24 ved diff?
Dejligt at vi der er så mange erfarne mennesker herinde.
132579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 07:18:17) (svar på 132578)
mads hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.82)
Hej igen,

Det er kun i diff enden der er forskel på akslerne. Så det er ud med stikakslerne af med diffet skift centeret, i med diffet og træk luft til det, i med de nye stikaksler og slut af med de gamle flanger.

Hilsen mads
132580: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 08:20:20) (svar på 132569)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Hvis det er TD5 aksler skal der laves om på stubaksel (laves 0,3 mm mere hul (TD5 aksl er tykkere) og kortes (flancer går ind), og den nye type flancer som giver ca. 2 cm (huller laves støre til tommes bolte) på.

Efter denne tur passer standart TD5 aksler i ;)
132582: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 10:05:11) (svar på 132580)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.63.11.206)
Mads: som jeg læser dit indlæg skal man genbruge de gamle 10 splines flancer ved hjulene på V8 stikaksler, er det korrekt?

Jørgen: Hvis jeg vil bruge TD5 aksler skal jeg:
1) bore stubaksel 0,3mm ud eller skifte denne?
2) Korte stubaksel (hvor meget)?
3) bore huller i TD5 driv flancer op til de gamle bolte?

Har jeg forstået det rigtigt eller er det gået helt galt :-)
132589: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 16:20:43) (svar på 132582)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Øv. jeg kan konstatere at på defenderen er alle flancer ved hjulene med 24 splines hvilket gør valget let hvis man vil slippe for at modificere stub aksel, altså et par V8 aksler i og man er køreklar med lockere i bag på en gammel 90", så er spørgsmålet kun om TD5 akslerne som åbenbart er tykkere også er stærkere og hvad varenummer mon de har?
132600: afrunding af: ashcroft air locker i gammel 90" (10 til 24 splines igen igen) (08-04-2013 22:42:21) (svar på 132589)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Nu fik jeg alle de svar man kunne ønske sig af erfarne landrover folk så her en kort opsummering.
1) Den lette metode er to V8 stik aksler fra en 90" årgang 1985, de passer åbenbart.
2) Den mere avancerede løsning ændrer den gamle aksel så den kan modtage donor stikaksler fra en TD5 som er lettere at skaffe hvis man skulle brække en, den involverer imidlertid adgang til specialværktøj for udboring og afkortning af stubaksel da TD5 akslerne har et tykkere punkt der hvor pakdåsen sidder og de er kortere, her bruges TD5 drivflancer hvor hullerne er boret lidt op for at passe til de gamle bolte som er lidt tykkere.

God fornøjelse.