136690:
Diesel i motorolien (27-09-2013 15:49:29)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 80.164.126.116)
Jeg har for ikke så længe siden erhvervet mig en 90" igen. Den er fra 1988 og er oprindelig født med 2,5 TD, som senere er blevet udskiftet til en 2,5 N/A Diesel med ukendt kilometertal bag sig. Det er den der sidder i bilen nu.
Problemet er som følger. Jeg mener at jeg har diesel i motor olien, for den bliver tyndere og tyndere.
Olien er absolut ikke hvidlig, og den bruger heller ikke vand og der er ingen bobler, mayonaise eller lignende, så det er ikke vand.
Jeg skiftede olie da jeg købte bilen til 20/50 og dengang var olien som jeg tømte af også meget tynd, men jeg tænkte at det måske bare var noget moderne syntestisk letløbsolie, jeg havde ikke forstillet mig at det måske skulle være diesel der havde fortyndet motorolien.
Efter jeg skiftede olie blev motoren mere tæt, men jo flere kilometer jeg får kørt, jo mere utæt bliver motoren og jo tyndere bliver olien, hvilket også passer meget godt med at den bliver mere utæt. Det er klart at med den fortynding der sker af olien, så nedsætter det smøreevnen, hvilket ikke er godt, derfor har jeg siden jeg opdagede problemet tømt af og erstattet med frisk olie, men det kan jeg kun til jeg ikke har mere motorolie. Men motoren går rigtig godt, trækker fint og starter perfekt, uden tøven. Den oser noget blå/hvid røg især efter at have holdt stille for rødt lys. Jeg har prøvet at give den noget dysse rens, da jeg mistænker at dysserne måske står og savler og det så løber ned langs cylindervæggen og ned i motorolien, ellers kunne en mulighed måske også være løftepumpen.
Dysserne skal skiftes så snart jeg får råd og ligeså løftepumpen, men er der en anden mulighed jeg har overset.
En 200 TDI eller lignende er ikke en økonomisk mulighed, overhovedet, så det behøver I ikke foreslå ;-).
Tandremmen blev skiftet af tidligere ejer kort tid før jeg købte bilen.
Mvh
2547 Steen G-S