137726:
sv: sv: sv: Drejningsmoment (06-11-2013 18:31:30) (svar på
137668)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 2.108.10.61)
Ja det gør, for og svare kort og præsist.
Min moment kurve er i max fra 13-1400rpm til ca.35-3800rpm.
Men fra 2000-5500rpm er det meget sjovere.
Dog begrændset til 6200rpm.
Større slagvol. eller displacerment er ikke et direkte udtryk for større moment.
Men om motoren er over- eller under-kvadratisk er afgørende for hvilket type output maskinen levere.
(Sammen med kam karteristikken)
3,9'eren er overkvadratisk og egner sig derfor bedst til Power.
Som std. udførsel med std. Stempler og hydraliske løftere er omdr. over 6200rpm ikke at anbefale.
Så da du har en motor som er overkva. men som er konstrueret på en måde så den heller ikke kan levere "høje" rpm.
Well, da er der kun kammen tilbage til egenligt at arbejde med.
(Ud fra et givet udsagn om lidet ønske om at ændre kompresions forholdet eller slaglængde?)
Forbrændnings perioden skal forlænges, ved at ændre ventileres åbenings og luknings tider
og tidspunkter i forhold til TDC. målt fra cyl. 1.
Hertil kan man agumentere for at kører på okt. 92.
Det har lavere tændvillighed som gør du kan advancere din tændning lidt mere og dermed flytte dit moment lidt.
Det virker bare ikke hvis du har 10,5:1 i komp. forhold..
Kun med f.eks. 8,13:1..
Omkalibrering af luft mængde måler kan også være en nødvendigt.
Som michael sagde, er montering af bredbånds lampda ret vigtigt,
da man ellers ikke ved om den brænder rigtigt.( med skade til følge )
Jo jeg har en tornado chip i min rally bil,
som i bund og grund bare er et andet parameter map en det std. Bosch -14cux.
Tornado mappet har også andre gavnlige ændringer.
0 hastighedsbegrændser.
Federe blanding på toppen af rpm.
Magere blandning på cruise.
Det virker men igen også kun i kræft af alle det andre ændring som er blivet gjort.
K.Boegvad