142067:
sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 13:45:55) (svar på
142066)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, det kan jo være mange ting, men når du siger at den kørte fortrinligt i en uge efter der var blevet stillet tændning, og så begynder at hakke igen, så vil jeg tippe på at det er strømfordeleren. Den kan være slidt, og så flytter den sig lidt. Er der slør i rotor-akslen? Er platinerne i orden og står rigtigt? Sidder selve strømfordeleren ordenligt fast? Kæberne på den der holder der klemmer, er ikke klemt helt sammen? Er forbindelser inkl tændkabler i orden? Har du prøvet at stille tændning efter bogen og med stroposkop osv og ikke kun på gehør? (Man kan godt indtille efter gehør, men lidt lige som når man stemmer klaver, man skal ikke være tonedøv, hvis du forstår;) )
Skulle det være karburatoren, så er en S.U. karb. efter sigende fantastisk, men temmelig dyr. Ellers køb bare en Weber 34ICH, den virker, selvom den har tendens til at flyde over, hvis der kommer lidt skidt i den eller lign. Det resulterer i at når man standser vil den varme motor få benzinen i svømmerhuset til at flyde over og drukne motoren og da kan det være lidt svært at starte med varm motor. Ved ikke om Zenith'erne har det samme problem, men jeg har ladet mig fortælle at de Zenith man kan få i dag er af svingende kvalitet.
Man kan godt med lidt forsigtighed blæse baglæns i benzinslangen. Men lad være med at blæs igennem pumpen. Membranen kan ikke nødvendigvis holde til det. Gæt hvor jeg ved det fra. :) Et lille "in-line" benzinfilter (papirfilter) mellem pumpen og karburatoren er ikke nogen dårlig ting. Køber du det hos THansen så bed om et "knallertfilter" ellers bliver teenageren bag skranken helt forvirret.
Mvh Niels