151948:
sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (08-12-2015 15:43:54) (svar på
151945)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.56.89.228)
Ak ja; her kører man rundt og er bekymret for en driftstemperatur på 90Gr. i henhold til Hawk-Eyen, sommer også vinter, når mølle er afmonteret :O)
Har set på div. australske foras og debatsider, at Down Under skifter man termostat i Td5ere, som til Freelander benziner, der regulerer ved et par grader lavere. Men det er jo generelt varmere der ovre især ude på landet.
Mit umiddelbare bud er at køler er kalket- irret til, så svag gennemstrømning af denne gør at kølevand søger andre veje uden om køler, eks. fra oliekøler, gennem nederste tilslutning på køler og så til matrix i varmeapperat og herfra videre til brændstofkøler og så tilbage til motor. Ikke mindst når man læser virkemåde i værkstedsmanual, at kølersystem og termostats virkemåde er baseret på gennemstrømning. I manual er det vist er DiscoIIs kølersystem, der er afbilledet, men sikkert samme virkemåde som Defender. Hertil er der forskel på Td5 kølesystem før og efter 2002, hhv euro2 og euro3. Men jo, det er et mystisk fænomen, ganske vist er man vant til TDIere med intercooler ikke udvikler særlig meget varme, men at motor kan klare sig uden køler er bemærkelsesværdigt.
Men problemet bør rectificeres, da lav temperatur slider betydelig mere på motoren end ved normal temperatur, hertil at diesel ikke forstøves helt og derfor kokser motor til, hvilket igen kan føre til stempler "sætter sig" altså brænder fast mod cylindervæg.