tilbage

Land Rover Forum  

Index
161150: Kølevand 300tdi (07-04-2019 23:13:50)
Poul Hult #475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.122.224)
Hjælp jeg er ved at blive mere hvidhåret. Mit problem er på min disco 1 fra 1997 300tdi . Kølervand. Det startede for 3 måneder siden. Vandtemperaturen steg op til det øverste mærke, varmen forsvandt , endvidere fossede vandet ud af ekspansions beholderen. Vandet var ikke varmt, der kom meget ud. Lod motoren køle af og hældte nyt vand på ca 3-4 liter. Dem kørte varm hypperliger. Tog termostaten ud og det hjalp et stykke tid. Men så kom problemerne igen. Satte en ny vandpumpe på, spændte alle slanger og nye pakninger (vandpumpe, vandpumpehus og termostathus) Men problemet kom igen ret hurtig. Satte en ny toppakning på. Kontroleret for revner i cylinderne, men fandt ikke nogen. Troede og håbede på at den hellige grav var bevaret. Kørte en prøvetur og efter 10 km vendte alle problemer tilbage.

Lidt forhistorie:
For ca. 9 måneder siden i sommervarmen 38 grader kogte mit topstykke i stykker. Et nyt renoveret topstykke. Grunden til at motoren blev alt for varm er der sidder 2 køler foran alm. køler samt en til aircondisionen de 2 sidder med et mellemrum på 1,5 cm. Dette mellemrum var fyldt på med blade og alt mulig andet. Således der ikke kunne køle vandet tilstrækkelig. Bilen kørte fint i 6 måneder.
Er der en der har en ide om hvad der er galt

med land rover hilsen Poul Hult
Index
161154: sv: Kølevand 300tdi (08-04-2019 14:52:30) (svar på 161150)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.163)
Desværre set før, at snavs og skidt mellem kondensator og køler, blokerer for luftgennemgang og dermed overophedning og ofte sker det at topstykke revner, sikkert det der er problemet med dit, kommer mest til udtryk når topstykke bliver varmt, alu udvider sig betydelig mere i varme end eks støbejern. Går ud fra der har været udluftet ved påfyld af kølervæske. Ville nok afmontere topstykke og få det trykprøvet.
Kan være det renoverede har været revnet inden montering, ville vælge et fabriksnyt.
Og ellers rense køler indvendig og udvendig, evt ny køler. Viscosemølle kan også være en investigation værd.
Index
161168: sv: Kølevand 300tdi (12-04-2019 14:13:08) (svar på 161150)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.185.80)
Et godt bud er at der ikke er ordenligt cirkulation på kølervæsken. Det er typisk fordi er der luft i systemet. Der er en sort plast prop til udluftning omkring termostaten. Skru den ud og fyld vand på til det løber over og skru proppen på mens det vælter ud med vand.
Index
161199: sv: sv: Kølevand 300tdi (20-04-2019 12:44:00) (svar på 161168)
Poul Hult #475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.20.184.70)
Først en tak til Verner Andersen og Morten Rudkjær Jørgensen.
Mellemrummet mellem køler og konsator(køler for air con.) var fyldt op med blade og meget andet skidt For ca. 10 måneder siden. Det startede den hele den store tur med overhedning af topstykke som derved gik kaput, med efterfølgende skader. Så derfor venner med aircon. få tjekket jeres melemrum, der er ikke mere afstand på 1-1½ cm. Nu hvor den rigtige varmetid starter.

Der er rigtig at der ikke var luftet ordenlig ud. Jeg gjorde som Morten sagde at tage proppen af og efterfylde sålededes at vandet rendte ud. Ventede et lille stykke tid, opdage at vande sank lidt, hældte på igen et par gange. Så kom der også et par luft bobler ud. Skruede bproppen på igen. Har kørt et par hunderede km uden problemer. Uden at der kom kold luft af varmeapparatet og at kølervande thermometer ikke sank. Håber nu at det vil forsætte hele sommeren igennem.

med lrh Poul