tilbage

Land Rover Forum  

Index
170140: Fjedre på bagerste bakker på 90" (09-10-2024 18:52:42)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.208.70.30)
Hej Alle
Vi har lige skiftet bagbremser på min 90" fra 1987 med alt nyt.
Det undrer, at det kun er den ene bakke, der har justerskrue og tilbagetræksfjeder,- men sådan er det jo lavet.
Den undrer endnu mere, at den anden bakke (uden justerskrue) ikke nogen fjeder til at trække den tilbage?
Der var kun 2 fjedre med i rep-sættet, så det må vel være meningen, at der ikke skal være nogen fjedre mellem de to bakker, som tidligere?

Har nogen en forklaring på, at den ene bakke ikke skal trækkes tilbage?
En eller anden har en gang sat en tredje fjeder mellem de to gamle bakker, men alt tyder på, at det ikke er korrekt?

venlig hilsen
Steffen Holberg
6758 NVSJ
Index
170141: sv: Fjedre på bagerste bakker på 90" (10-10-2024 11:36:32) (svar på 170140)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Altså på en 88" er der jo en primær og en sekundær bakke. Den primære har en fjeder på ankerpladen, mens den sekundære har en fjeder forneden, der forbinder den med den primære fjeder. (se vedhæftede)

Jeg er ikke så velbevandret ud i skruefjedermodellerne, der er sikkert også noget med årgange, men denne workshop manual, der angiveligt er fra 1984, viser da, at der er to returfjedre.

At man har monteret en 3 fjeder er måske fordi man har oplevet at den sekundere bakke ikke fulgte med ind. Måske fordi den øverste fjeder ikke var monteret korrekt i første tilfælde, eller var slidt op, eller noget helt tredje, det er jo ikke til at sige.

Svaret må være at enten mener forhandleren af det aktuelle kit, at det kun er nødvendigt at skifte den ene fjeder, eller også har man glemt de andre.

Mvh Niels
Index
170143: sv: sv: Fjedre på bagerste bakker på 90" (11-10-2024 08:50:21) (svar på 170141)
Steffen Holberg 6758 nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.208.70.30)
Hej Niels.

Tak for sit svar og dit foto, som jo tydeligt viser, at der kun skal være to fjedre i bagbremserne, og hvordan de skal sidde.
Jeg vil derfor fjerne den ekstra fjeder, som en eller anden i tidens løb har monteret mellem de to sæt bakker.
Da der kun er stilleskrue på den primære bakke, må det være denne fjeder, som skaber problemerne med, at pedalen kan pumpes, fordi den sekundære bakke trækkes for langt tilbage...
Det kan undre at bagbremserne er konstrueret uden noget tilbagetræk på den sekundære bakke, som bare sidder løst, men det må der jo være en grund til fra Landrovers side?


vh. Steffen Holberg
Index
170144: sv: sv: sv: Fjedre på bagerste bakker på 90" (11-10-2024 11:55:06) (svar på 170143)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjae, 88'ere har jo ry for at overbremse på baghjulene, måske derfor man har valgt at lave det med "leading Shoe/Trailing shoe" for ikke at det skal blive alt for overdreven

Måske 90'erne har samme problem. Jeg har dog siddet og kigget på tegningen til 90" bremsen, og jeg kan ikke lige gennemskue om fjederen for oven skal have fat i begge bakker som på 109/110. Det er der helt sikkert nogen andre der ved. Som sagt, jeg ved ikke så meget om de modeller med skruefjedre. ;)

Mvh Niels
Index
170145: sv: sv: sv: sv: Fjedre på bagerste bakker på 90" (12-10-2024 22:02:28) (svar på 170144)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.208.70.30)
Så er problemet med bremserne løst på min 90".
Den har aldrig bremset bedre, mens jeg har haft den, og pedalen kan ikke pumpes som før.
Fejlen var den fjeder, som sad mellem begge bakker (som på en 110").
Da der ikke er nogen stilleskrue på den sekundære bakke, blev den trukket for meget tilbage, hvilket betød, at vandringen blev alt for stor.
Nu sidder den sekundære bakke løs og er derfor hele tiden i position.
Hvem, der har monteret denne fjeder står hen i det uvisse, men den må have siddet der i mange år, uden at jeg havde bemærket det.
Den rigtige løsning er som på billedet fra Niels Lysebjerg, hvor det kun er den primære bakke, der trækkes tilbage af den øverste fjeder.
Tak til alle, der har tænkt med.
Steffen Holberg
6758 nvsj.