tilbage

Land Rover Forum  

Index
170260: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (27-01-2025 11:16:34)
Erik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 122.11.245.11)
Hej,

Jeg bor i Singapore, hvor jeg har mulighed for at købe en Defender fra det Singaporeanske militær og modellen vil være fra 1986-92.

Såfremt jeg køber agter jeg at registrere den som veteran bil i DK.

Rattet er i højre side, hvilket ikke er et problem for mig.

Prisen er 50.000 kr og bilen har kørt 7.000km.

Jeg håber på, at I kan guide mig til et sted, hvor jeg kan læse om tips fra nogen som har gjort noget lignende.

Bilen har to sæder (med seler) og to bænke bag i bilen. Må børn side på bænkene uden sele såfremt det er en veteran bil? Eller er det ulovligt i DK?

Hilsen Erik
Index
170262: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (28-01-2025 04:51:21) (svar på 170260)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.1.144)
Ud over hele import cirkusset med alle de udgifter, skal den formentlig også via en prøvningsinstans, da den nok ikke har Dansk eller EU typegodkendelse.
Mht børn i bilen. Børn under 3år SKAL sidde i godkendt stol/sele uanset bilens alder.
Index
170263: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (28-01-2025 21:15:40) (svar på 170260)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.208.70.133)
Jeg kan ikke forestille mig at det er anderledes end at importere en hvilken som helst anden gammel bil. Typegodkendelse burde vel ikke være et problem, med mindre den har nogen helt andre specifikationer end en tilsvarende vogn importeret fra f.eks England?

Ud over transport og det alm bøvl med at få den toldsynet, og registreringssynet, så er den største hurdle nok afgift.

Efter hvad jeg har ladet mig fortælle, så er der ikke nogen videre afgift på gulplade veteran, men det er der på en til hvide plader. Så skal der være sæder bagi, skal der hvide plader på. Og det koster, i de årgange.

Mvh Niels
Index
170264: sv: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (28-01-2025 23:24:44) (svar på 170263)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.1.144)
Niels, i de Danske Typegodkendelser sidder rattet i venstre side! Alene at bygge en RHD om til LHD vil udøse en ny afgiftsmæssig identitet.
Så når chassisnummeret ikke passer på en Dansk T-godkendelse, (eller en anden indenfor EU), mener jeg at den skal have lavet sin egen.
Men ok, den deler sikkert peanuts ift resten.
It adds up.
Index
170265: sv: sv: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (29-01-2025 12:46:47) (svar på 170264)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.208.70.133)
Ok, efter at have googlet emnet en smule, ser det ud til at den skal/kan synes med "godkendte konstruktive ændringer", og at der naturligvis skal være to sidespejle, og det asymmetriske nærlys skal være konvertere til højrekørsel.

Til gengæld er der tilsyneladende en smule rabat i registreringsafgift. En 15-20 pct.

Mvh Niels
Index
170266: sv: sv: sv: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (30-01-2025 12:07:39) (svar på 170265)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.251.207.91)
Er du sikker på rabatten? - jeg synes at have læst at RHD rabatten ikke længere er aktiv - men er heller ikke sikker :)
Index
170268: sv: sv: sv: sv: sv: Ex Military Defender årgang 1986-92 - lovgivning (30-01-2025 18:57:01) (svar på 170266)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.208.70.133)
Næ, ingenlunde sikker. Tror den artikel jeg fandt på Skat.dk jeg fandt, var fra 2019. Der stod at højrestyrede vogne, der også blev produceret som venstrestyrede blev regnet for at være mindre værd, og derfor skulle beskattes lavere. Også veteraner! Vogne der kun fandtes i højre styrede versioner udløste ingen rabat. Skat brugte selv en Nissan Skyline GT-R som eksempel. Men som sagt, det var en ældre artikel

Tror det bedste man kan gøre er at kontakte en velrenommeret synsmand, for det praktiske og Motorstyrelsen for afgifastsættelse.

Mvh Niels