tilbage

Land Rover Forum  

Index
19450: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (17-11-2004 22:24:29)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.145.164)
Hej forum.
Jeg efterlyser erfaringer vedrørende skævbremsniiiing...!
Er der nogen der kender til sammenhæng mellem hjulstørrelse(295/75 R16) og skævbremsning. Som reglen til højre men indimellem også til venstre, bare for at variere lidt måske! Bilen er SII fra ´60 og dækket er BF Goodrich A/T i ovennævnte størrelse. (Stort set samme størrelse som billede der BFG 35" M/T)
Mekanikeren i Birkerød siger der godt kan være en sammenhæng...? Hvad siger i, er der noget om snakken??

Med ellers glad serie hilsen
Mads
Index
19452: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (17-11-2004 22:44:56) (svar på 19450)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.61)
Hej Mads!

Efter billedet at dømme er der ikke så meget tilbage af SII'eren! Nå, men vi skal vide en hel del mere om de modificeringer, vi ikke kan se:

Undervogn: aksler, støddæmpere, fjedre, sporviddeforøgere?;

Bremsesystem: 2-kreds? bremseforstærker? skivebremser?

Styretøj: servostyring? andet?

Motor?

Er der tale om skævbremsning foran, bagtil? - hvor stor er skævbremsningen? Hvornår optræder den?: Kolde bremser, varme bremser? Tør vej/våd vej?

Har bilen "altid" skævbremset?

Lad os nu høre nærmere!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

Index
19492: sv: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (18-11-2004 21:56:40) (svar på 19452)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.150.90)
Hej Jørgen.

Nej du kan have ret i at der umiddelbart ikke er meget serie II tilbage... Og dog.
Det er det originale 2.25 l benzinslugende tæskeværk der ligger i motorrummet.
Den er hævet lidt i rammen(!) men ellers er det de originale bremser, fjedre osv der sidder på. Jeg har lige været til syn, dog med sanddæk på og der var ingen kommentarer. Der dog sket visse kosmetiske ændringer på den gamle vogn. Men det er jo det evige spørgsmål om man kan lide det eller ej.

Venlig hilsen Mads
Index
19453: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (17-11-2004 22:50:59) (svar på 19450)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.131.151.233)
Hej Mads,
Jeg er bestemt ikke ekspert i bremser. Men jeg har da for nogle måneder siden skiftet fra 12,5-35-15 til 255/85-16. Og noget af skævbremsningen forsvandt. Alene dæksidens større vandring gør at jeg tillader mig den logiske slutning at det der virker som skævbremsning kan forekommer.
vh/Jørgen
Index
19465: sv: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (18-11-2004 11:19:31) (svar på 19453)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.36)
Hvis det er et stykke tid siden at tromlerne har været af kan det være bremsestøv, det kan opføre sig meget besynderligt specielt når vejret er fugtigt, det er lige som det "klumper" med fugten og derfor kan skævbremsningen skifte side.
Ellers kan anbefales at kontrollere styretøjsindstillingen efter monteringen af jumbodækkene.
Hilsen
Kenneth
Index
19483: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (18-11-2004 20:03:54) (svar på 19450)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.73.23)
Cool seriewagon du kører rundt i. Lad os lige høre lidt mere om dine modifikationer. Hvor har du disse skærmforøgere fra? Og hvad med hævningssættet?

M.h.t. Skævbremsning. Hvis du ændrer indpresningsdybden på fælgen ændrer du også styrerulleradius. Med en stor styrerulleradius bliver styretøjet mere følsomt over for bremsekræfter.Og ligeledes for vejens beskaffenhed. Jeg kunne forestille mig du har en ret stor styrerulleradius, for at få plads til de der månedæk.
Index
19494: sv: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (18-11-2004 22:01:04) (svar på 19483)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.150.90)
Hej Anders.

Skærmforøger eller ej. Det er faktisk nogle gamle lastbilskærme der er monteret af den tidligere ejer. Det samme mht. hævningen. Ikke ligefrem et hævesæt der er i handlen, men der lavet lidt på rammen og så har der været monteret ekstra lange lasker fra fjedrene. De er dog skiftet med de originale. Så den er ikke lige så høj mere.

venlig hilsen Mads
Index
19484: sv: Erfaringer: Bremser/hjulstørrelse (18-11-2004 20:11:06) (svar på 19450)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Hvis du ikke har modificeret undervognen væsentlig, så er din dyt født med en standardmontering 6.00x16. Så kan du selv regne ud, at du udsætter hele konstruktionen for nogle utilsigtede belastninger, hvorfor skævbremsning kan forekomme. Desuden ser det ud til, at sporingen ikke er korrekt, hvis jeg skal pudse min briller godt og se på forhjulene.