tilbage

Land Rover Forum  

Index
26539: tur til Sverige - Vanern området (20-08-2005 14:31:08)
Tom Steenberg #6904, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.189.28)
Hvis man skal på tur fra danmark til sverige, hvor er det så godt at køre lidt let greenlanding? Vi tænkte at prøve i omegne af søen Vanern, er der nogle gode steder, evt også steder hvor man kan slå telt op for en nat?

På forhånd tak for hjælpen, glæder os til at få lidt svensk mudder på bilen

Med venlig hilsen
Tom
Index
26540: sv: tur til Sverige - Vanern området (20-08-2005 19:47:05) (svar på 26539)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.161)
På at gå ind på linket til den svenske LR-klub eller måske finder du noget på www.backtonature.dk
Index
26542: sv: tur til Sverige - Vanern området (20-08-2005 22:58:33) (svar på 26539)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.177.251)
Hej Tom. Først må jeg starte med at rose dit valg af ferie land. Sverige er det perfekte sted for frilufts folk at komme. Hvis du gerne vil køre lidt greenlaning vil jeg anbefale at tage vej 26 som kører fra Halmstad til Jønkøping. Den er meget hyggeligere end E4 og E6. Det er også et godt sted for der er ikke dyre hegn langs vejen. det giver mange muligheder for afstikkere ind i skoven af de mange grusveje som findes, men husk at allemans retten i Sverige giver dig lov til at campere næsten alle steder men regler for kørsel er lige så stenge som her hjemme. Altså ingen kørsel i selve skoven. Ikke for at skræmme dig men en del skove i Sverige er privat ejet og jeg tror det er et fåtal der er vilde med LR som ikke holder sig til vejene. Men når alt det er sagt håber jeg du får en rigtig god tur der op. Hvis du vil ha flere tip til rigtig gode steder kan du maile til mig så kommer jeg gerne med ideer.
Har nemlig holdt ferie i Sverige hele mit liv.
Index
26545: sv: sv: tur til Sverige - Vanern området (21-08-2005 07:59:14) (svar på 26542)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 194.255.75.44)
Hej Tom, egentlig offroadkørsel er strengt forbud i Sverige, f.eks. kan man jo lige køre ind på den område som skovmaskinen lige har ryddet, indtil man opdager at der står en milliardmillon 10 cm små grantræer.
Husk skoven er produktionsskov der håndteres meget effektivt og derfor er de noget hidsige hvis en Land Rover forvilder sig ind i deres "fabrik".
Så det bedste er at få folderen der beskriver allemandsrätten i Sverige. (turisten)
Ellers kan man som vi gør, kun køre på de mindste streger på kortet og 20km uden for H.Borg er det grusveje hele vejen opad.
Jeg ville anbefale at køre lidt længere op, til Värmland (det begynder der hvor de store søer slutter) der er befolkningskoncentrationen ikke så stor, men pas lige på med hvor i er, der er nogle store naturreservater hvor man ikke må være om natten. (folder på turisten)
Ellers kunne i jo varme lidt op på denne vildmarksplads i Småland: http://www.vildmarkscamping.se/

God tur og bad i myggeolie (det bedste købes i Sverige)

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
26558: sv: tur til Sverige - Vanern området (21-08-2005 22:25:13) (svar på 26539)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.97.82)
Varmland og opefter er at foretrække så vidt jeg har erfaret. Vi har i mange år kommet i området omkring Åmål og Säffle. Der er f.eks. Glasskogen. Masser af store skove og grusveje. Området hvor de optog Ronja Røverdatter er osse fedt. Hard Core offroad er der ikke tale om, men der er masser af små umærkede grusveje.

Jeg kunne fortælle meget mere om det område hvis det er der I ender.
Index
26568: sv: sv: tur til Sverige - Vanern området (22-08-2005 15:53:47) (svar på 26558)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 152.73.45.135)
Freddy nævner Glaskogen, det er et af de naturreservater jeg nævnte i mit forrige indlæg!

Ellers begynder man sin tur på turistbureauet med alle relavante foldere.

Velig hilsen
Kenneth Poulsen