34825:
sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 10:17:12) (svar på
34821)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Bo.
Det er faktisk også et vanskeligt spørgsmål, som jo er meget afhængit af dit kørselsmønster og køremåde.
På samme måde kan den selvsamme bil der måske ellers kunne køre 14 km/l (med langrillede landevejsdæk, altid uden unødig vægt og med en meget økonomisk chauffør på langture) sikkert lokkes helt ned på det halve 7 km/l, hvis den altid køres på korte ture, tagbagegebærer på, altid godt læsset op med alskens tungt grej og grove uøkonomiske dæk og ditto chauffør. Så alt er relativt.
Generelt tror jeg at 90" vil være lidt mere økonomisk mht. dieselen end den lidt ældre 109", men det er nok ikke så meget så du skal bruge det som argument for at vælge den ene bil fremfor den anden.
Der handler det mest om at finde en der er frisk og sprød, det kan være lidt pebret at renovere en dieselmotor + pumpe, så finder du en der er meget økonomisk tror jeg det er et godt tegn.
Jeg har haft en 90" 2.5 diesel fra 84´ som altid kørte 10 - 11 Km/l, næsten uanset jeg kørte langt eller småture.
Så jeg tror du primært skal kigge på hvad du vil med bilen og vælge ud fra de andre forskelle, en 90" har jo skruefjedre og servostyring og en lidt bedre motor (mener nogen) en 90" er noget mere behagelig at køre i, fremfor en ældre serie III med bladfjedre, imens den ældre 109" jo er længere og dermed mere anvendelig, hvis du skal bruge det til noget?
En 90" gør sig bedre i terræn grundet fjedrene og den korte akselafstand, men en 109" duer så absolut også til terrænkørsel.
Det er faktisk to meget forskellige biler, men intet slår 109" erens charme, efter min mening. Der får du 100% land rover identitet.
Håber det var en hjælp?
Mvh Benno