Hej Torben og Helena...
De 2 links beskriver jo begge en masse uheldige hændelser og det vil man naturligvis kunne finde på velsagtens ALLE bilmodeller/-mærker hvis man bare leder længe nok...
www.mandagsbil.dk, eller nu hedengangne
www.lortealfa.dk omhandlede en Alfa 156 der konstant gik i stykker - fik et par motorer m.m. Bilen blev til sidst købt tilbage og manden fik forbud mod at udtale sig om bilen, sagen og retten til webstedet ophævet af importøren...
Citroën har haft et par grelle sager - men summa sumarum: Alle har noget "at skjule". For os købere gælder det bare om af få den nødvendige viden - viden giver jo "magt" den dag hvor bilen eventuelt (forhåbentlig aldrig!!) vælger at te sig som en unghest på mark om foråret...
Den nye Discovery 3 indeholder MEGET elektronik og jo mere udstyr jo større risiko men alle biler idag er jo spækket i forvejen. Her er et par eksempler:
ABS, airbags, selestrammere, eleltronisk servostyring, centrallåse, el-soltage, el-sidespejle med klap-ind funktion, højdejusterbare forlygter - vaskerfunktion til do. Forlygter med "kurvelys" eller hastighedsbestemt rækkevidde på nærlyset. Kørecomputere, variable knastaksler/ventiljustering, elektronisk undervogn (støddæmpere, der kan gøres hårdere/blødere) flerzone-klimaanlæg med "forureningssensorer" og sensor for sollys m.m. Eljusterbare sæder med varme/køling/massage, elbetjent bagklap (åbner og lukker selv)....
Mulighederne er næsten uendelige for el-fejl...
Jo mere "legetøj" jo større risiko.
Nogle mennesker er bare uheldige, andre har en kørestil der "aktivt" fremprovokerer fejl (aggressiv kørestil) Folk der ikke fatter hvorfor deres bremseskiver bliver skæve, men ikke kæder det sammen med deres hastighed og afstanden hvorpå de nedbremser deres bil ved lyskrydsene... og de gør gentagne gange og til sidst slår skiverne sig idet de ikke når at komme af med varmen rettidigt inden de opvarmes igen... tsk tsk...
Eller den velkendte med "olieforbrug" - bliver bilen "fyret af" og motorbremset meget... Er det en billig olie eller en kvalitetsolie. Skiftes olien til tiden??!! Er det den rigtige viskositet??
"Hjullejerne holder ikke"... Men eksempelvis 19" fælge med forkert indpresningsdybde gør jo heller ikke sagen lettere for lejer og affjedring (større hjul vejer almindeligvis mere - hvis det er aluminiumsfælge- magnesium vejer meget mindre - koster også derefter)
Jeg ville ikke være bange for en 2007 Discovery 3 - En del af de eventuelle fejl (for nogle enkelte har der jo nok været) er sikkert allerede blevet rettet - hvis de er rigtig slemme bliver bilerne tilbagekaldt af importøren...
Glæd dig Torben - du får jo snart din... Marts står lige om hjørnet... Og Helena.. der er flere nye på lager derude - køb en nu og kør sommerne i møde i en dejlig bil!
Hvor vidt regler vedr. "camper-løsningen" i Discovery 3 fortsætter som nu eller ændres til 6 sæder skal jeg ikke kunne sige, men biler der står "på lager" og er ombygget kan ikke ændres lovmæssigt (hvis de er "solgt") Nogle forhandlere (af andre mærker) "køber" bilerne og sælger dem som "demobiler" (bilerne har aldrig været registreret og kunden bliver forsikrings- og lovmæssigt den første ejer). Hvis man totalskader en bil, der har været registreret som "demobil" inden for det første år af dens levetid får man kun brugtprisen for bilen. Havde man været første ejer ville men få en ny bil - surt at spare kr. 25.000 og så tabe kr. 50.000 hvis man får den smadret.... Bare en sidebemærkning...
Thorstein #7334
Knæk og bræk