tilbage

Land Rover Forum  

Index
49572: SIII ryger, men kun når den kører med overlydshastighed. (08-08-2007 10:34:11)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.255.85)
Hej forum,

Min fine 88" SIII fra 1975 med en 2,25 liters benzinmotor er begyndt at ryge meget fra udstødningen. Ved normal kørsel på landevej er der ingen problemer, men når jeg tvinger den ud på motorvejen og gerne vil køre 90-100 km/t, så begynder den at ryge meget fra udstødningen, og den lugter også grimt (én af fordelene(!!!) ved en så utæt bil er jo, at man kan lugte udstødningen under kørsel!). Når jeg sænker farten til omkring 80 km/t igen, så stopper røgen. Farven på røgen vil jeg beskrive som blå/hvid. Jeg har skiftet toppakning, ventildækselpakning og pakningen mellem manifolden og topstykket. Derudover har jeg også stillet ventilerne, men uden at det har gjort en forskel. Jeg har tjekket luftfilteret (originalt), og det ser fint ud.
Hvad bør mit næste træk være?

Med venlige hilsner

Peter Møldrup
som synes at der burde være hilseklip i kørekortet - 3 klip og så mister du bilen i en af vintermånederne!!!
Index
49573: sv: SIII ryger, men kun når den kører med overlydshastighed. (08-08-2007 10:37:27) (svar på 49572)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Hej Peter,

Det skyldes muligvis slidte stempler eller olietyve(dem der sidder på selve ventilstangen, under ventilfjederen). Trykket stiger i krumtaphuset når du kører så stærkt, og det kan være derfor olie presses forkerte steder hen. Har du kontrolleret din krumtapudluftning(paddehat øverst på motoren, med slange på)?

/tony
Index
49577: sv: sv: SIII ryger, men kun når den kører med overlydshastighed. (08-08-2007 11:34:09) (svar på 49573)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.255.85)
Hej Tony,

tak for det hurtige svar. Jeg tror, at du har fat i den lange ende. Er det rigtigt, når jeg tror, at trykket i krumtaphuset presser olie ned i forbrændingskammeret? Hvad kræver det af specialværktøj at skifte olietyvene? Hvordan tjekker jeg krumtapudluftningen?

Med venlig hilsen

Peter Møldrup
Index
49585: sv: sv: sv: SIII ryger, men kun når den kører med overlydshastighed. (08-08-2007 12:30:12) (svar på 49577)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Ja, hvis trykket bliver for stort, kan olie presses ned ved olietyvene, eller op langs stemplernes sider. Nem kontrol: Tag oliepåfyldningsdækslet af, sæt noget over til at tage evt. sprøjt, og kør en tur. Hvis problemet forsvinder har vi fundet årsagen. Hvis du skal skifte olietyvene, skal du have ventilfjedrene af, dertil skal bruges en ventilfjedertang eller an enden indretning der kan presse fjederen så meget sammen så du kan pille låsen af der sidder i toppen af selve ventilstammen.

http://www.ls1howto.com/howto/fbody/camswap/pics/305valvetrainparts.jpg

http://www.ls1howto.com/index.php?article=23
se ca. midt på siden.

Billederne er fra en eller ande racer, men metoden er den samme.

/tony