52647:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII 88" - Fjedre OVEN på akslerne ? (17-10-2007 09:11:55) (svar på
52631)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (
ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Kenneth.
Meget mærkeligt, jeg har selv kørt med lange lasker både for og bag og ikke oplevet problemer af nogen art rent styrings mæssigt ( en alm kardan kan ikke nå hvis ellers ens fjedre er i orden, men det er jo en anden sag) og det på flere forskellige biler.
Det er ellers også alm praksis at ændre castor ved enten at svejse hullerne til i swivelhousing og så bore nye, eller man gør det at man skære flanger af aksel huset ( banjoen) og så drejer dem og svejser på igen, så man får 3-6 grader mere positiv castor, selv på Disco II gør man den store anstrengelse at skære akslen op for at kunne ændre castor.
Eftersom at det er temmlige besværlige operationer så tvivler jeg på at man ikke får et positivt udbyttet ud af at gøre det.Specielt fordi det jo ikke er bling bling.
Din oplevelse virker stik imod alm teori og praksis, men nok om det, nogen gange så er tingene bare anderledes.
Når man hæver en skruefjederbil ændre man castor i negativ retning og hæver man mere en 2" løber man tit i retningsstabilitets problemer, nogen oplever det allerede ved 2", derfor er der flere løsniger på at ændre tilbage så man har den positiv castor man vil have, det være sig ændre radius arme eller bøsninger i disse, når man gør det så ændre man det faktisk i samme retning som når man montere længere lasker,man får mere positiv castor, derfor undre det mig hvad du har oplevet.
Med venlige rover hilsner
Ole.
#493