75644:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (23-01-2009 10:31:01) (svar på
75638)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 194.255.39.33)
Sikkerheden omkring brug af spil har før været oppe og vende, og som Jens skriver er det ikke bare lige.
Man skal have nogen indsigt i hvad det er for kræfter man sætter i gang når man betjener et spil, enten i forbindelse med selvbjærgning eller til at trække en anden fri.
Brudstyrke er en ting, men sikkerhedsfaktoren er rigtig vigtig.
PUWER (svarer mere eller mindre til arbejdstilsynet) som står for de sikkerhedsregler man arbejder efter i England ser sådan ud:
Warn wire Warn wire Syntetisk reb
8 mm 9 mm Plasma 12
11 mm
Estimeret brudstyrke 4110 kg 5753 kg 9525 kg
Sikkerhedsfaktor 2:1 2:1 2:1
Sikker belastning 2055 kg 2876 kg 4762 kg
Som Jens også skriver skal der ikke meget til før man kan risikere at komme op på maksimal belastning, typisk i situationen hvor den der bliver trukket fri samtidig hjælper med hjul/transmission i funktion. Det der ofte ses i den situation er at wiren slækkes, den der forsøges trukket fri ruller eller glider en eller et par meter baglæns, wiren strammes op i et ryk, og så er chancen for wirebrud absolut til stede.
Desværre en situation man ofte ser, uden at der tilsyneladende er nogle der tænker en døjt over belastningen.
Der er tilsvarende regler for træktov. De træktov man anvender på Eastnor, har en anbefalet brugsbelastning på 2000 kg, men sikkerhedsfaktoren er 1:7 hvilket vil sige at brudstyrken er 14 tons. Når tovet så anvendes til bjærning halverer man sikkerhedsfaktoren, så et godkendt 2 tons tov "ender" på en sikkerhedsbelastning på 7 tons. Så et tov med en BRUDSTYRKE på 4 tons er ren hasard i forbindelse med terrænkørsel, da sikkerhedsfaktoren er helt nede på 2 tons hvilket er mere end mange af de biler vi kører rundt med.
Har nævnt det før, og gør det gerne igen - ligesom vi har det grønne kort, kan vi sagtens opstille regler for hvad der kan/må anvendes i forbindelse med klubarrangementer.
Der er tilsynelandende masser af viden rundt omkring hos enkeltmedlemmer i klubben.
mvh
Ib 0219