77398:
sv: sv: sv: Mortor - skift !!! (17-02-2009 16:12:21) (svar på
77338)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 80.198.45.29)
Hvis den laver underkompression, er det et tegn på slidte stempelringe - absolut ikke noget man skifter motor for - man skifter ringene :)
Før du skifter motoren, ville jeg få lavet;
En gollertest og derefter en kompressionstest, og hvis der er tvivl så en lækagemåling.
Alle disse tests er snorelige at lave, dog kan en lækagemåling tage lidt mere tid, da man skal vide hvor cylinderen står, og på en diesel betyder det jo som regel at ventildækslet skal af.l
Du opnår:
med gollertesten at vide præcis hvor meget underkompression der er i din motor (samlet)
med kompressionstesten, hvor meget kompression der er og hvilken cyl. der evt. kunne have det dårligt.
Med lækagemålingen om en cylinders utæthed har sit udspring i enten ventilerne eller ved stempelringene.
Hvis du selv syntes at motoren går nogenlunde ok, ville jeg få lavet disse tests, specielt fordi jeg ikke ville have den store tiltro til en mekaniker, der løfter oliedækslet og så bruger det som en forklaring til kunden, istedet for lige at lave den relavante måling, der sort på hvidt kan bevise hvad der rent faktisk er galt.
Nu ved jeg godt at ved at løfte dækslet, kan man få et fingerpeg omkring netop underkompression, men det er bestemt ikke nogen rettesnor - der skal der en ordentlig måling til :)
Håber du kan bruge det - mvh jakob