tilbage

Land Rover Forum  

79143: Montering af Roll Cage (15-03-2009 17:42:28)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.215.163.32)
Jeg har netop købt en brugt roll cage som den på billedet.

Det er meningen at den skal monteres sammen med den samtidig indkøbte soft top på min 90".

Selve monteringen er vel nogenlunde ukompliceret, men jeg har alligevel lige et par spørgsmål ang. monteringen af de forreste/lodrette monteringspunkter.

1. Forreste monteringshuller i ladkanten skal bores op. Er der nogen specielle tips til at bore et i forvejen ret stort hul op? - jeg tænker at det kan være svært at holde et hulbor centreret?

2. Til montering i bunden af ladet medfølger et stort beslag til hver side, som skal popnittes/boltes på bilen først.
- Er der nogen der har et billede af den montering? Beslagets udformning er lidt "underlig".. Det kan sagtens sættes og popnittes på hvor det skal, men det ser forkert ud. Beslaget er udformet med nogle specielle vinkler/skrå sider, som indikerer at det skal sidde anderledes..

mvh
Christian




79145: sv: Montering af Roll Cage (15-03-2009 18:31:54) (svar på 79143)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvem har dog solgt dig det der ståltrådshegn?

Jeg ville betænke mig kraftigt før jeg ville tage en slæde ud i terrænnet med det der monteret, da jeg simpelt hen har mit liv for kært.
Det du har der er efter min overbevisning ikke egnet til at redde menneskeliv, men snarere en pyntegenstand til at få slæden til at se lidt sejere ud i forstæderne.

Du sankekr om at ponitte det sammen. Det siger sig selv at popnitter er bandlyst til at samle et rollcage med - såfremt du forventer at det skal kunne holde til en tur rundt på taget.

Jeg ville se mig om efter noget ordentligt kram. Noget kram der fastgøres omhyggeligt til selve rammen og som er svejst de rette steder.

Vi andre forventer at kunne møde dig i god behold i fremtiden, og det skulle nødigt gå sådan, at du bliver den første i klubbben, som vi må sige afsked til over noget gravøl.

Dette er skrevet i bedste henseende.

Hilsen
Stefan (der har haft en SIII sofftop med ordentlig styrbøjle)
79149: sv: sv: Montering af Roll Cage (15-03-2009 19:05:24) (svar på 79145)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.251)
Christian

for det første vil jeg siger det samme som stefan, det er ikke pengene værd som sikkerhed, meeen det kan da have lidt
blær værdi, tag det med til værkstedsdag d. 280309 så kan vi da evt hjælpe dig med at montere det.


selvfølgelig er det bedre end ingenting, men at køre exstrem offroad ville jeg ikke med det "bur" lidt pludder kan man da godt fedte lidt rundt i

Steen
sIIa 1962
79157: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (15-03-2009 20:25:30) (svar på 79149)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.63.137.98)
Jeg vil også mene at ordet "rollcage" er misvisende i dette tilfælde.

Et "rollcage" skal i min terminologi kunne beskytte bilens passagerer i tilfælde af at bilen ruller om som bilen i videoen på http://www.siia.dk/2008/10/styrtbjle.html
Den skal helst forbindes med bilens chassis ramme.

Tager du sådan en tur med en tynd bøjle, monteret til overkanten af et blødt aluminiums lad der let deformeres, så er det ikke sikkert at udfaldet er så lykkeligt.

Den viste bøjle er fin til at montere en bikinitop som den på billedet, for at holde de værste elementer ude, eller til pynt foran villaen, men skal du ud hvor der er risiko for at trille om, så skal der noget kraftigere til.

79162: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (15-03-2009 20:54:54) (svar på 79157)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.53.207)
"låner lige tråden "

Hvormeget beskyttelse er der i en hardtop fra fabrikken???

Bare en tanke, efter at have læst dette indlæg.
79177: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (15-03-2009 23:34:36) (svar på 79157)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.115.183)
Tak til alle for meget velmenende indlæg ang. denne "roll cage's" sikkerhed.

Jeg er helt med på at dette ikke er det samme som en rigtig roll cage, der er svejset 6 steder på rammen. Den er bestemt heller ikke købt som erstatning for en sådan.

Den fulgte simpelten bare med, da jeg købte soft top'en, og hovedformålet med at sætte den på er ikke at det skal se sejt ud...
- det er såmænd for at have et fornuftigt sted at montere beslag til sikkerhedsselerne.. :-)

At den så trods alt må kunne give et minimum af sikkerhed i det ultralight core offroad jeg en sjælden gang kommer ud i (nybegynder-trial til DLRK-dage..) er bare en lille bonus.

mvh
Christian
79183: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 08:34:45) (svar på 79177)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er samme type som det engelske forsvar bruger i deres Land Rovere.
Jeg vil mene at den er nogenlunde ligeså sikker som en hardtop, som bliver relativt krøllet hvis bilen ruller med fart på. Jeg har set et par Defendere, der havde været rullet, det havde ikke givet varige men på passagererne, men bilerne bliver ikke til bil igen.

MVH jakob E S
79191: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 10:37:16) (svar på 79183)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Til info så har land rover selv et lignende produkt de kalder roll over bar.
Om den så lever op til sit navn ved jeg ikke. Bemærk i øvrigt at der bestemt ikke er nævnt noget om popnitter.
Vedhæftede billede er sakset fra Land Rovers eget reservedelskatalog for militær køretøjer RTC9942.

MVH Jakob E S

79237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 20:02:43) (svar på 79191)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.113.146)
Hej Jakob

Hvad er figur nr. 18 så???

/Jørgen
79276: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 08:57:56) (svar på 79237)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jørgen.

Ok du har ret. men som Christian skriver længere nede, så er det jo ikke popnitterne, der belastes hverken ved træk i selerne eller i tilfælde af at man ruller. Det er jo til dels karossen og ladkanterne - som jo i øvrigt også er popnittet på.
Jeg kan oplyse, at der også indgår popnitter i det kit, der bruges til fastgørelse af selerne på anden sæderække i min station wagon. Det er jo ikke ensbetydende med at det er dem, der holder det hele.

MVH Jakob E S
79242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 20:37:30) (svar på 79191)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.215.163.32)
Jamen, jamen, jamen...

Ovenstående roll OVER bar, er jo netop præcis den samme, som det produkt jeg har liggende..

- Kontruktionen er i hvertfald lavet på præcis samme måde, så med mindre forskellen skulle ligge i en anden godstykkelse, så er jeg tilbøjelig til at mene at det er identiske produkter.

Og som det fremgår skal de 2 trekantbeslag rent faktisk nittes på (fig 18).

Kak for billedet, der udmærket viser hvorledes de 2 beslag skal vendes. - ikke at deres udformning giver ret meget mere mening af den grund..

mvh
Christian
79184: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 08:36:51) (svar på 79177)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
glemt alt om at der er sikkerhed i den bøjle og hvis den er lavet til det kan den sagtens holde dine seler men vær sikker på den kan holde til et seriøst træk fra de seler da der er mange kræfter på spil når seler virker rigtigt.

der kan købes en rigtig sele bøjle som er lavet til at montere selerne på, jeg synes du skal vælge denne i stedet da jeg ikke synes popnitter og selemontering er særligt foreneligt.

styrt bøjle findes i mange udformninger og hver har de deres fordele og ulemper. men farligst er de dog når de snyder folk til at tage chancer de ikke kan hamle op med.

tag det som det gode råd og hvis du montere den og synes det pynter (hvilket den sagtens kan) så vær klar over at den ingen reel styrke har.

mvh Bjørn
79243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (16-03-2009 20:47:18) (svar på 79184)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.215.163.32)
Hej Bjørn,

Jeg er helt med på hvad du mener, der er ingen overdrevet sikkerhed forbundet med at sætte sådan en bøjle i..

- men til brug for sikkerhedsseler, må den da være fuldt tilstrækkelig.

Den er boltet fast til ladkanten bagtil og fæstet ned igennem et hul i ladkanten med den anden vinkel..
- at den er nittet på med 3-4 nitter pr. siden forneden er vel ikke så uforsvarligt.. det vel ikke der trækket er størst?

I øvrigt tales der meget om at der ingen sikkerhed er i denne type bøjler og at man i stedet fluks skal montere en hardcore terræn-spec. bøjle.

Det virker i mine øjne en smule unyanceret...
... det vel ikke alle der har behovet for et 16punkts fuldsvejset sikkerhedsbur, bare fordi man kører topløs?

mvh
Christian




79302: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 12:04:35) (svar på 79243)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
helt enig! jeg havde nok bare misforstået hvordan du ville samle bøjlen! hvis den er boltet sammen kan den sikkert holde det den skal og jeg ville da også selv kunne finde på at kører ud og lege i en topløs uden bøjle, men jeg ville ikke turde lege særligt vildt og i sidste ende ville jeg nok sætte en enbøjle på som ville kunne redde noget "HVIS NU".

vedlagte billede er af en "almindelig" bøjle monteret i ladet som kan sættes på rammen med en simpel modifikation. den har kun fat i rammen to steder men vil nok redde en del hvis bilen ryger rundt.

mvh Bjørn
79304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 12:14:49) (svar på 79302)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
nu med billede...
79305: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 12:36:55) (svar på 79304)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Aaaah - så gør du liiiiiige resten færdig, så du ikke får koldsved den dag du tilter rundt - ikk´!! Nu blive rvejret jo også til den slags igen.

Hilsen
Stefan
79309: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 13:21:37) (svar på 79305)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
resten?

de sidste to punkter bagest eller bøjlen frem over huset?
79313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (17-03-2009 13:43:10) (svar på 79309)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Se - det må du jo bedst vide. Jeg lægger blot vægt på din udtalelse om "to steder på rammen" - og det er måske lige lidt nok når tranen render ned ad dine kinder og vinkelen overstiger de 45gr og du indser at det nok bliver til mere end et rul rundt på taget. At ærgre sig derefter er nok noget man kommer til mens man holder Sct. Peter trygt i hånden og har skrevet sig ind på det luftige hotel - og så er det jo lis´som for sent.

Hilsen
Stefan
79398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (18-03-2009 21:46:04) (svar på 79313)
Rune Lolk #7735, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.144.138)
Hvem laver seriøse Roll Cage nu om dage? Sidst jeg snakkede med Tohuse (i 08) var det uvist hvornår de igen ville have bøjler på lager!
79400: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (18-03-2009 21:58:40) (svar på 79398)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.63.137.98)
Findes AV Expeditions udstyr endnu?

De lavede min i sin tid, og den er boltet direkte på rammen fire steder.

Peter - 3436
http://www.siia.dk
79413: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af Roll Cage (19-03-2009 09:18:29) (svar på 79398)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Man kan jo selv gå i gang med at bukke, svejse og montere såfremt man ved havd man gør. Der er jo ikke stillet krav om at de SKAL være fabriksfremstillede eller være forsynet med f.eks. LAND-ROVERS mærkat.
Den lokale smed og det lokale smedeværksted vil i så fald kunne være behjælpelig med både bøjning og svejsning af et sådant bur - hvis man altså ikke kan selv.

Der er i 1999 udgivet en håndbog i Land Rover regi (udgivet af ROVER), hvor alting er nøje forklaret til mindste detalje: montagesteder og metoder, godstykkelse, svejsanvisning m.m. med tegninger og det hele.
Claus Kjøller er vist i besiddelse af dette flresiders-skrift til brug i klubregi (dlrk-tekniske bibliotek)- så hut jeg visker.

Hilsen
Stefan