81253:
sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 08:31:37) (svar på
81251)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.181)
Hvis fælge og/eller dæk er skæve, og det er de ofte, vil disse skævheder fremtræde mere markant, hvis hjulene ikke sporer rigtigt.
Det samme fænomen kan man opleve i sving med skæve hjul, hvor skævheder ligeledes mærkes tydeligere.
Når man har rystelser/vibrationer, skal man lære sig at skelne, hvordan disse gener optræder.
Er det kardanen, følger vibrationerne, når bilen kører i højeste gear, motorens omdrejninger fuldstændigt.
For at få en fornemmelse af disse vibrationers natur, kan man føle på motoren medens man hiver den op i omdrejninger, og således lære frekvensen at kende.
Er det denne slags vibrationer, ofte ledsaget af et kraftigt brum i hele æsken, er det kardanrelateret ubalance.
Er der hjulrelateret ubalance, er vibrationerne i kvart eller trediedels kadance, altså med meget lavere frekvens.
Sådanne ubalancer, især i grove tilfælde på forhjul, kan få rattet til at hive lidt frem og tilbage i hånden på en, og er i det hele taget grovere, og sjældent fulgt op af af resonnans i karrossen ved hastigheder under 90-100 km/t. Med resonnans mener jeg ikke almindelig skramlem af og med løsøre inde i bilen.
En lille smule "musisk" indlevelse i ens bils ytringer, kan spare mange tusinde ords fortvivlende beskrivelser af lyde og fornemmelser.
O/T: Ligeledes vil jeg igen minde om, at i stil med et menneske, har en bil kun 1 stk venstre side og 1 stk højre side. Det er også noget der i almindelighed kræver tilsvarende mange tusinde ord at beskrive! :-)
mvh
Knud