85006:
sv: Mavelanding! (29-07-2009 09:40:48) (svar på
84999)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 79.138.255.94)
Spæret virker mellem for- og bagaksel, ikke på tværs af akslerne.
Du kan godt få spær, der låser på tværs, men det er ikke bare lige og er et dyrt ekstraudstyr.
Tror så heller ikke det ville have hjulpet dig noget særligt i den situation, idet vægten er taget af hjulene, når du hænger på maven. Det er faktisk den mest sløje og ynkelige situation man kan komme ud for! :-)
Jeg glimrede selv på LA09 ved at køre fast i noget plut, da jeg ville forsøge at krydse nogle spor på tværs. Jeg hang ikke på maven, men hjulene forsynet med glatte sommerdæk, nummeret efter slicks, kunne ikke få fat uagtet jeg kørte med vognens almindelig spær slået til. Havde jeg haft spær på tværs på begge aksler, ville jeg med rimelig stor sikkerhed have kunnet bjærge mig igennem denne suppedas, idet jeg stadig havde fuld vægt på hjulene.
Heldigvis dukkede der en redningsmand, hvem jeg er megen tak skyldig, op med spil på sin vogn, som kunne bringe mig flot igen.
Men nu ved du, hvorfor mange kører med monster store dæk og hæver karrosserne flere tommer og vælger korte chassiser.
Men da du åbenbart har spil på din vogn, ville et jordanker have kunnet hjælpe dig, men det er måske en smule overkill i det daglige at medbringe en sådan "fiks" indretning i værktøjskassen :-)
mvh
Knud