86484:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til 1. gangs køb af en defender? (03-09-2009 14:41:03) (svar på
86474)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 87.54.8.86)
Det er fuldstændig rigtigt, at hvis bilen har været godkendt i et andet EU-land (vel at mærke hvis bilen er EU-typegodkendt som desse bier er), så er det ikke nødvendigt med dataerklæring fra importøren. Der tog jeg fejl, fordi jeg rodede min egen sag ind i det. Det er kun hvis bilen aldrig har været godkendt om personbil før (i noget EU-land), at det er nødvendigt.
Før jeg fandt ud af hvor let det var at få dataerklæringen, overvejede jeg faktisk at indregistrere min bil i Tyskland og og importere den tilbage for at slippe for dataerklæring; men som sagt er det ikke nødvendigt hvis der foreligger en tysk registreringsattest, hvor der henvises til en godkendelse som personbil.
Det er rigtigt at LRDK ikke ville betale for en typegodkendelse, men det er som sagt heller ikke nødvendigt, da de kan lave en dataerklæring, der siger at bilen lever op til kravene som personbil. Det forudsættes selvfølgelig at bilen er i orden og i original stand, for at LRDK vil stå inde for bilen.
Det er også rigtigt at en bus koster ca. 2500 og at en personbil koster 10240 kr. om året i afgift; men jeg vurderede at det er prisen værd at slippe for sæderne bagi, når bilen skal bruges til rejsebil eller spejderbil, hvor man så kan lave indbygning med skabe og det hele. Desuden skal man ikke have fartskriver for at køre i tyskland, man skal ikke have et kørekort der koster 30000 per chauffør. Bilen kan lånes ud til hvem som helst. Der er ingen tvivl om hvem man må befordre. Man skal ikke have alverdens ekstra kvalifikationscertifikater for at køre i bussen i udlandet. Der ud over er det en fin ide at købe en bus, for der er mange penge at spare, hvis man kan leve med ulemperne - det kunne jeg ikke.
MVH Jakob E S