Ja det måtte jo komme!
Bare så længe de ikke påstår at den noget som helst at gøre med en serievogn, ud over at den er af samme fabriksnavn. Husker at de ved Detroit Motorshow stillede den op ved siden af den berømte serie 1 "Huey" og påstod at den var en i sin grundkonstruktion nært beslægtet med sin stolte forfader. Jeg havde nu svært ved at se ligheden. En enkel kompromiløs arbejdsvogn uden nogen former for overflødig komfort og design sidetillet med en moderne "urban cruiser" der lignede noget fra en batman-film og og ud over al tænkelig luksus havde ambient lys i kabinen, der skiftede efter kørestil.
Det er muligt at Land Rover må følge med tiden, det var vel det der fik Rover til at udvikle sin Land Rover, da de så jeep'en succes. De fulgte med tiden allerede den gang. Og selvom deres grundmodel ikke ændrede sig synderligt i henved 25 år så fulgte de da så meget med tiden at Range Roveren kom til. Så LRX'eren er sikkert nødvendigt hvis Land Rover skal fejre sit 100 års jubilæum. Jeg mener bare at den ligger langt fra den sjæl der har bragt Land Rover frem til hvor den er idag.
"Nothing else is a Land-Rover" lyder sloganet. Jeg mødte en amerikaner på Helnæs sidste weekend. Han nød synet af den gamle IIa og sagde "Ja i USA er Land Rover/Range Rover kendt som en luksus SUV, og ikke som en rigtig klassisk Off-roader." Måske er det det der menes med at: "intet andet er en Land Rover" nemlig at ingen anden SUV kan tilbyde samme lukus og status som en Land Rover. Her passer en LRX jo lige ind. Især hvis den som prototyben bliver en hybridbil. Hvilket i grunden nok ikke er så tosset. Trods alt.
Det bliver spændende at se den lille ny i Range Rover tøj
Hilsen Niels
www.lysebjerg.dk/land-rover.html