91114:
sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 09:39:04) (svar på
91101)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 87.54.179.56)
Hvis du står midt på en vej og du eller dit køretøj bliver påkørt, så er det ikke dit ansvar, fordi modparten ikke har kørt efter forholdene. Det hjælper dig dog lidt, hvis du bliver skadet eller dræbt.
Det gælder om, at sikre et uheldssted efter at man har konstateret, at der ikke er behov for livsreddende første hjælp.
Sikring sker typisk vha advarselstrekant, haveriblink evt rotorblink, hvis man har sådan et tilrådighed.
Med vor trafiktæthed vil der hurtigt komme andre tilstede, der kan deltage i sikringen evt. afspærring.
Du må godt foretage en bjergning på landevejen, hvor du endda spærrer for trafikken. Det gør bjergningsfolkene også og de har ikke eneret på, at få biler op af grøften osv.
På motorveje ville jeg holde fingrene fra selve bjergningen, men ikke redningen.
Og selv det kræver koldblodighed, da hovedparten af bilisterne er situationsblinde på motorveje.
Også her gælder, bliver du eller din bil påkørt, hæfter modparten.
Der er alt for mange hjælpere, som har mistet livet eller førligheden pga deres redningsindsats på motorveje.
Jeg har en gang stillet en tom turistbus tværs over E 45 for at sikre et uheldssted. Populær blev jeg ikke hos en del medtrafikanter, men redningsbilerne kunne komme til uhindret.
Hvis der er overhængende fare for, at en i nødsporet holdende haverist kan blive påkørt, ville jeg ikke betænke mig, at tage ham på slæb frem til nærmeste rasteplads/frakørsel.
Hold så vidt mulig foran og ikke bagved en haverist og sørg for, at haveristens hjul er drejet ud mod rabatten, så han ved en evt. påkørsel ikke bliver slynget mod din bil eller ud på kørebanen. Samme gælder også for din bil.
Er du i tvivl, så lad være. Du skal kunne overskue situationen og kan du det ikke, så hjælp andre, som er mere kompetente...