tilbage

Land Rover Forum  

Index
94587: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 10:49:47)
Rune Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.37.148)
Hej V8 fans

Jeg har lige købt en 90' fra 1987, der har stået stille de sidste 9 år. Jeg overvejer derfor at skifte alle motor pakninger da der sikkert er en god chance for at de er blevet godt møre. Når man starter motoren kommer der slet ikk noget røg ud af udstødningen, selvom den kun har det halve af udstødningen tilbage.

Så er mit spørgsmål bare om det kan betale sig at skifte noget andet i motoren nu når jeg alligevel skal skille den ad? Jeg har dog ikke planer om at tage topstykket af. Men alt andet skiller jeg ad.

MVH
Rune - der lige har sendt medlemsansøgningen til DLRK afsted
Index
94589: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 11:07:56) (svar på 94587)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.244.77)
Hvis du er meget ivrig, skulle du måske overveje at skifte vandpumpen og alle kølerslanger, benzinslanger og -filter.
Olie og oliefilter, samt remme, tændkabler og -rør stiller sig også i kø, men det støder du jo nok på ifm et grundigt og komplet service.

mvh
Knud
Index
94590: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 11:20:34) (svar på 94587)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hvis det kun er den bagerste del af udstødningen der er intakt lyder det meget rigtigt :-)

Velkommen i menigheden

mlrh Claus
Index
94603: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 12:30:27) (svar på 94587)
Rune Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.37.148)
Det lyder som om det bare er de helt basale dele jeg skal skifte. det er også dejlig nemt.

Men mange tak for idéerne. Er der evt en fra region vestjylland der kunne tænke sig at gå bilen efter for at se hvad der trænger til en udskiftning, den er jo ikke helt ung mere, og jeg er helt ny land rover ejer. Bilen har også stået stille i lang tid så der er måske flere ting.

mvh Rune
Index
94615: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 13:05:52) (svar på 94603)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej Rune

Fedt projekt du har gang i. Jeg har selv prøvet noget lignende og selvom jeg skiftede stort set alle pakninger og slanger og remme osv. - så var det først efter nogle lange ture at jeg fandt ud af hvad der holdt/virkede og hvad der skulle skiftes. Det er ofte en føler, en slange eller en mindre dims der kan forårsagde problemer - og da man ikke kan skifte alt må du skifte lidt hen af vejen. Men du er jo inde på det rigtige - og at skifte alle olier og filtre er oplagt plus smøring af led osv.
Dertil er der bremser, rør, slanger samt køler og udstødning - plus det elektriske.

God arbejdslyst - husk at holde os opdaterede også med fotos.
Index
94647: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 19:11:36) (svar på 94615)
Jørgen Egebæk #8514, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.88.73.4)
Hej Rune..
Skiller du den ad, for at se hvorfor der ikke er noget galt?
-det kunne jo være motoren er ok..
Lad være med at skille noget ad, der ikke er i stykker, det er min erfaring.
Iøvrigt tillykke med bilen.
Index
94648: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (24-02-2010 19:25:58) (svar på 94647)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.151.137)
Jeg vil også bakke Jørgen op i hans syns punkt.

bilen skal nok fortælle dig og vise dig hvad der skal skiftes og eller mangler.

men det er stadigvæk en god ide at starte med et service.

bare rolig du komme ikke til at kede dig selv om du ikke piller den fra hinanden til at starte med.

mvh Bjørn
Index
94676: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 09:14:03) (svar på 94648)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.90.180)
Hej
Hvis du er opsat på at få en " god " motor så ville jeg lige tage en kompresionsprøve, dener fra de årgange hvor der var en heldel af dem der "spiste" knastakseln, jeg har set mange knastaksler hvor der helt mangler "knaster "
bare et godt råd.
motoren kører somsådan fint bruger en masse benzin oog laver ikke noget, du kan som regel ikke høre det på den.

mhv
Niels
Index
94678: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 09:26:51) (svar på 94676)
Rune Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.60.118.2)
Hej

Tak for de mange gode råd, jeg tror jeg vil satse på ikke at gøre så meget ved motoren udover olie og div filtre.
Hvad skal man have af værktøj for at lave en kompressionsprøve?

mvh Rune
Index
94689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 13:20:41) (svar på 94678)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Rune,
du skal have sådan et manometer, som bliver stående på max-udslaget. En "kompressionsmåler" - koster 179 SEK hos Biltema.
Du kan som regel også se en del om hvordan forbrændingen er i de enkelte cylindre når du skifter tændrør.
De skal helst være "ensartet" farvede.
Jeg vil give Niels ret i, at det ofte er en god ting med en ny knastaksel. Hvis den gamle er gnavet ned, giver det en enorm forbedring af motoren. Husk samtidigt at skifte de hydrauliske ventilløftere, da den nye knast ellers hurtigt bliver slidt. Delene er billige hos paddocks, jeg tror knast og (16)løftere kan gøres under 1000,-.

V8-hilsen
Bo Helsted
RRC Vogue 1990
Index
94690: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 13:34:18) (svar på 94689)
Jesper J Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Det lyder unægteligt som noget min motor lider af...

Er der nogen der ved hvad de hydrauliske ventilløftere hedder på engelsk, eller har et reservedelsnummer?

LR hilsen
Jesper
Index
94691: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 13:46:32) (svar på 94690)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hydraulic tappet
ERC4949
Pris: £ 3,95 ex. vat / stk.

/Bo
Index
94709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering af 3,5 V8 (25-02-2010 17:29:59) (svar på 94691)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.141)
Hej Rune
Tillykke med V8eren.Du skal ikke være bekymret for den manglende røg fra udstødningen.En V8er der er i orden ryger overhovedet ikke.Jeg har kørt 290k km i en 1987 90" uden nogen form for røgslør.
Velkommen i V8familien.
Hans J.Kryger